7 najczęstszych błędów SEO Copywriterów

SEO copywriting, to dział copywritingu który w ostatnich latach zyskał na znaczeniu. Wymaga specyficznego podejścia i umiejętności, ale gra jest warta świeczki. Niestety, bardzo często osoby chcące napisać tekst który zawojuje wyniki wyszukiwarek, popełniają podstawowe błędy, które kładą treść już na wstępie. Poznaj 7 najczęściej popełnianych przez copywriterów błędów i staraj się ich wystrzegać.

Tworzenie bezwartościowych artykułów

Innymi słowy, byle coś było i frazy zawierało. W tym działaniu zawiera się upychanie kilku fraz kluczowych,  w tym nienaturalne zestawienia wyrazów które aż w oczy kolą. To już nie te czasy kiedy Googlowskie algorytmy na to leciały 😉 Wszelkie teksty powinny posiadać realną wartość – dawać wiedzę i wyczerpywać temat, odpowiadając na ewentualne pytania potencjalnego użytkownika. Obecnie, w SEO copywritingu chodzi o to, aby pisać DLA LUDZI i pod algorytmy wyszukiwarek jednocześnie.

Przesyt pustych haseł

Język korzyści to potęga, ale pewne wyrażenia były nadużywane i straciły na znaczeniu.  Można powiedzieć, że używanie najwyższej formy przymiotnika powoduje u ludzi nieufność już na starcie. Najlepsi na rynku, najwyższa jakość, największa opłacalność – nie tędy droga. Podobnie jak „indywidualne podejście do klienta” – działało, ale obecnie jest tego za dużo i straciło moc.

Jak więc wybrnąć z sytuacji? Przedstaw czytelnikowi dlaczego dana firma jest najlepsza na rynku, co za tym przemawia. Zamiast opiewać indywidualne podejście do klienta nawiąż do opinii zadowolonych klientów, lub opisz co sprawia, że obsługa jest na takim, a takim poziomie.

Zbyt krótkie teksty

Algorytmy indeksujące, chcą premiować content wyczerpujący, stworzony z myślą o dostarczeniu wiedzy. Czegoś takiego raczej nie sposób ująć w 3 linijkach. Dlatego pisząc teksty SEO warto się nieco rozwinąć, podejść do tematu kompleksowo. Dobrze zbudowana, wyczerpująca temat treść, podzielona śródtytułami z frazą kluczową to super miejsce aby załapać się na cenne frazy z długiego ogona.

Niewłaściwie dobrane frazy kluczowe

Keyword research to podstawa przy tworzeniu tekstów SEO. Co więcej, wyszukane frazy dobrze jest pogrupować i wybrać te najbardziej odpowiednie. Bardzo często widuję, że copy skupiają się na zbyt ogólnych frazach. W dużym uproszczeniu, aby wypozycjonować sklep z odzieżą z Indii, warto używać bardziej dopasowanych fraz niż po prostu  „długa sukienka” czy „bluzka damska”.  Może to i spowoduje większy ruch, ale i sporo ludzi zaraz odrzuci stronę, bo akurat szuka gładkich spodni do pracy, a nie bajecznie kolorowych szarawarów…

Za dużo fraz kluczowych

W przypadku SEO więcej wcale nie jest równe lepiej. Wręcz przeciwnie. Strony napchane frazami po korek nie tylko odstręczają ludzkich użytkowników, ale są też negatywnie odbierane przez roboty wyszukiwarek. Działanie, które kiedyś dawało efekty, dziś narobi szkód. Niektórzy są zdania, że dobrego SEO nie widać – zgadzam się z tym.

Zaniechanie formatowania treści

Kilka wpisów temu poruszałam temat tego, jak pisać do internetu. Chodzi o estetyczną obróbkę tekstu, tak aby była zachęcająca. Zbity tekst drobną czcionką, bez akapitów, wypunktowań czy nagłówków, mimo tego, że być może jest bardzo wartościowy nie jest atrakcyjny dla czytelnika. To z kolei przekłada się na to, że użytkownik widząc taką treść robi w tył zwrot i idzie gdzie indziej, a to nie służy SEO witryny.

Duplikowanie treści

Opisy powinny być unikalne – rzecz to powszechnie wiadoma. Jednak, niektórzy gdy przyjdzie się zmagać z opisami kilkudziesięciu niemal identycznych produktów, lubią nagiąć tę zasadę. Błąd!  To się zemści.  Nie będzie działać, więc szkoda strzępić klawiaturę. Dobry copy ciężko westchnie przy którymś z kolei opisie, ale poradzi sobie z tym zadanie bez stosowania popularnych skrótów klawiszowych do kopiuj-wklej.

Do tej listy z całą pewnością można dorzucić jeszcze kilka podpunktów. Jaki według Ciebie, powinien się tu jeszcze znaleźć?