Spis treści
Bez wątpienia każda marka, która chce pozyskiwać klientów przez Internet powinna korzystać z rozwiązania, jakim jest content marketing. Odpowiednio przygotowana strategia content marketingowa pozwala na szybkie dotarcie do grupy docelowej i potencjalnych klientów. To proces, który można przedstawić w trzech krokach: Piszemy – Planujemy – Publikujemy. Budowanie relacji z klientem odnosi się przede wszystkim do przygotowania wartościowych treści. Czym jest content marketing? Jakimi narzędziami warto posiłkować się w marketingu internetowym? Jakie korzyści niesie ze sobą tworzenie treści? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule.
Najprościej rzesz ujmując content marketing to dialog z klientami. Jednak nie taki, jaki znasz z bezpośrednich spotkań np. w sklepie stacjonarnym. Tutaj potencjalni klienci znajdują się w Internecie. Strategię content marketingową trzeba zacząć od poznania potrzeb grupy odbiorców. Dlaczego? To właśnie poprzez zagłębienie się w oczekiwania persony przygotujesz i dostarczysz jej wartościowe treści, które będą angażować ją do podejmowania działań zakupowych.
W Polsce content marketing nazywany jest także jako marketing treści. Odpowiednio wdrożony prowadzi do lejka sprzedażowego, jak i budowania długotrwałych i emocjonalnych relacji z wybraną grupą docelową.
Wszelkie działania content marketingowe muszą mieć jasno określone cele. Z pomocą w ich wyznaczeniu oraz bieżącym monitorowaniu przychodzą specjalistyczne narzędzia, tak potrzebne w stworzeniu skutecznej strategii content marketingowej. Poznaj najważniejsze z nich!
Dobry content odpowiada na potrzeby odbiorców. Oczywiście najpierw trzeba je poznać, na przykład za pomocą wpisywanych fraz do wyszukiwarki. Do podstawowych narzędzi, które analizuje słowa kluczowe jest Senuto. To jedna z największych baz zapytań klientów w wyszukiwarce, umożliwiająca filtrowanie słów kluczowych według rozmaitych kryteriów np. według średniej miesięcznej liczby wyszukiwań, czy liczby wyrazów. Dzięki niemu dowiesz się jak Twój potencjalny klient wyszukuje w sieci produkty (jeśli działasz w branży e-commerce) lub interesujące go usługi.
Senuto oferuje także moduł ‘Analizy widoczności’ dowolnej strony internetowej. Dzięki niemu możesz sprawdzić, jak zmieniała się widoczność witryny na przestrzeni czasu, z jakich fraz pozyskuje najwięcej ruchu, jaka jest jej sezonowość oraz jaką ma konkurencję w organicznych wynikach wyszukiwania.
Łącząc powyższe rozwiązania, otrzymasz dobry punkt wyjścia do stworzenia skutecznej strategii marketingowej.
To genialne narzędzie, które sprawdza się przede wszystkim w pracy nad tworzeniem contentu. Moduł Content Editor analizuje pierwsze dziesięć wyników dla wybranej frazy i dostarcza cenne wskazówki. Dzięki niemu dowiesz się jak napisać i zoptymalizować treści w taki sposób, by zwiększyć ich szanse na wysokie pozycje w wyszukiwarce.
Dodatkowo Surfer SEO podpowiada:
Można tworzyć w nim m.in.:
Jeżeli content marketing ma za zadanie zwiększenie ruchu organicznego na stronie to nie obejdzie się bez GSC. Znajdziesz w nim wszystkie szczegółowe informacje dotyczące pozycji Twojej strony w wyszukiwarce, a także frazy kluczowe, po których docierają na nią Twoi klienci.
Jednym z prostszych zastosowań danych z Search Console, przynoszącym dobre efekty, jest analiza URL-i na stronie o stosunkowo wysokich pozycjach i z dużą liczbą wyświetleń, ale niskim współczynnikiem CTR. Warto wtedy zaktualizować ich metadane (titles i descriptions) np. umieszczając w meta opisie słowo kluczowe lub odpowiednie CTA.
Działań marketingowych nie można ograniczać tylko do słów. To również ruch na stronie internetowej, a trudno o lepsze narzędzie do jego mierzenia niż Google Analytics. Ułatwi Ci ono m.in.:
GA umożliwia także konfigurację celów, na podstawie których będzie dostarczał informacje o liczbie konwersji i ich współczynniku.
W content marketingu skutecznym narzędziem do identyfikowania potrzeb odbiorców jest także analiza najpopularniejszych przykładów treści. Pomoże Ci w tym BuzzSumo, które umożliwia wyszukiwanie popularnych treści według słów kluczowych lub tematów. Dzięki niemu możesz śledzić najpopularniejsze treści, w zależności od konkretnej sekcji tematycznej lub na podstawie wybranego słowa kluczowego. To skuteczne rozwiązanie, które pomoże Ci trzymać rękę na pulsie i szybko reagować.
W mediach społecznościowych także można spotkać się z marketingiem treści. Publikowane za pośrednictwem social media treści powinny być dostosowane zarówno do charakteru danego serwisu, jak i profilu odwiedzających go osób. Warto pamiętać, że format publikowanych treści w dużym stopniu zależy od rodzaju wybranego kanału. Nie można jednak zapomnieć, że w ostatnich latach niesłabnącą popularnością w mediach cieszy się video marketing. Do dystrybucji treści w ten sposób można wykorzystać poradniki lub instrukcje, publikowane na YouTube, czy popularnym w ostatnim czasie Tik Toku.
Do podstawowych serwisów należą oczywiście:
Marketing przynosi wielowymiarowe korzyści i odpowiada na różne potrzeby firmy i klienta. Za jego pomocą możesz:
Marketing treści należy zawsze planować w oparciu o określoną strategię. Od wielu lat prowadzę takie działania dla moich klientów. Jeśli nie masz pomysłu, jak pokazać swoją markę w sieci lub dostrzegasz, że konkurenci z wartościowymi treściami zabierają Ci klientów – napisz do mnie lub zadzwoń. Przeprowadzę audyt Twojej marki i zaplanuję dalsze działania.