Spis treści
Copywriter – co to za zawód? I jakie obowiązki w swojej codziennej pracy wykonuje taka osoba?
Niektórym ludziom być może nazwa ta już obiła się o uszy i coś im świta, że chodzi o kogoś kto pisze. Dokładniej rzecz ujmując copywriter to autor różnego rodzaju tekstów do internetu i nie tylko, oraz haseł reklamowych. Na czym dokładnie polega praca copywritera?
Ciężko jest jednoznacznie określić obowiązki copywritera, ponieważ copywriting to pojęcie pojemne. Praca ze słowem pełna jest rozmaitości. W zależności od firmy w której pracuje, jak również rodzaju zleceń których się podejmuje, copy może tworzyć treści następujących rodzajów:
… i pewnie długo można by jeszcze wymieniać. Jak widać jest to praca która wymaga dużych pokładów kreatywności, i wiedzy jak stworzyć skuteczny tekst danego rodzaju.
Rodzajem copywritingu który ostatnio zyskał dużą popularność i zasłużył na osobny podpunkt jest SEO copywriting. To tworzenie tekstów które mają wpływać na proces pozycjonowania się strony internetowej i zwiększać jej widoczność.
Treści zamieszczane na witrynach internetowych powinny być unikalne i napisane tak, aby spełniać wymogi algorytmów wyszukiwarek, dzięki czemu na konkretne frazy dana strona w wynikach wyszukiwania będzie się wyświetlać częściej i jak najwyżej.
W SEO copywritingu nie wystarczy łatwość operowania słowem. Niezbędna będzie umiejętność dobierania odpowiednich fraz kluczowych i naturalnego rozmieszczenia jej w tekście. To już nie te czasy, kiedy w tekstach SEO roiło się od nachalnie powtarzanej frazy. Obecnie przeoptymalizowanie może tylko zaszkodzić. Tekst SEO ma być wartościowy i merytoryczny, a fraza zastosowana z umiarem.
Aby tworzyć skuteczne teksty SEO warto znać techniczne zasady tworzenia takich treści i orientować się co w tej branży piszczy. Przyda się również umiejętność korzystania z narzędzi(np. Senuto czy Surfer SEO), aby móc wybierać najlepsze frazy a potem kontrolować skuteczność danego tekstu.
SEO copywriterzy najczęściej tworzą opisy kategorii do sklepów internetowych, wpisy blogowe, artykuły sponsorowane czy teksty na strony zapleczowe.
Copywriting wydaje się prostym zajęciem, ale wiele osób które podeszły do tematu bliżej zmienia zdanie. Aby tworzyć dobre treści, trzeba nie tylko swobodnie operować słowem. Przydaje się wiedza z zakresu psychologii, jak również marketingu, a także rozeznanie w tym czym charakteryzują się treści danego rodzaju. Wśród najczęściej wymienianych cech jakie powinien mieć copywriter wymienić można:
Najczęściej w firmach copywriter ściśle współpracuje z zespołem marketingowym i z grafikami. Dobre treści wymagają równie dobrych grafik dlatego niezbędna jest ścisła współpraca między członkami zespołu, jak również klarowna komunikacja.
Nie zapominajmy, że copywriterzy bardzo często są freelancerami. Samodzielnie zdobywają zlecenia od różnych klientów, współpracując zarówno z firmami, osobami prywatnymi jak i agencjami marketingowymi.