Spis treści
Copywriting SEO polega na tworzeniu wartościowych treści na blogi, strony i sklepy internetowe, które będą przyjazne zarówno dla użytkownika, jak i wyszukiwarki Google. W ten sposób nie tylko zachęcą odbiorców do pozostania na witrynie, ale poprawią również jej pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. To właśnie teksty pisane zgodnie z zasadami SEO odpowiadają za ruch na stronie! Jak zatem je pisać, aby zwiększyć pozycję witryny w Google? Czy lekkie pióro copywritera wystarczy w osiągnięciu wyznaczonych przez firmę celów? Sprawdźmy!
Bez wątpienia spotkałeś się z określeniem Content is King. Slogan ten jest bardzo popularny w świecie marketingu internetowego, i choć od lat przewija się w mowie specjalistów, to ani na chwilę nie stracił na ważności. W temacie pozycjonowania ma ogromne znaczenie – branża e-commerce prężnie się rozwija, powstaje coraz więcej nowych sklepów online, a… pozycji na pierwszej stronie w Google wciąż jest tyle samo. Aby zająć jedno z miejsc w TOP3, a nawet w TOP10 warto postawić na SEO copywriting.
Algorytmy mające wpływ na widoczność w wyszukiwarce na przestrzeni kilku lat wypracowały zasadę, że teksty na stronie internetowej mają być nie tylko widoczne przez roboty Google, ale również odpowiadać na potrzeby potencjalnych klientów. Po trafieniu na daną stronę mają oni spędzić na niej jak najwięcej czasu i wykonać jakąś czynność – może to być złożenie zamówienia lub zapisanie się do newslettera.
W SEO copywritingu liczy się nie tylko odpowiedni dobór słów kluczowych i odpowiedzi na potrzeby użytkowników. Swoimi tekstami należy budować także autorytet w opisywanej dziedzinie. Opisy i artykuły muszą być merytoryczne i rzetelne – jednym słowem: muszą przybrać jak najbardziej wartościową i wyczerpującą formę danego tematu. Im więcej powiązanych z nim pojęć znajdzie się w tekście, tym lepiej.
Key words, czyli frazy kluczowe to połowa sukcesu dla copywritera. Odgrywają ogromną rolę w tworzeniu treści na strony i sklepy internetowe. Warto wiedzieć, że każde słowo kluczowe nie należy wybierać przypadkowo. Proces ten powinien być w pełni przemyślany. Na co zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że jako copywriter planujesz odpowiednie frazy?
Ogólne słowa kluczowe – nie zdradzają one szczegółowej intencji użytkownika. Najczęściej są to frazy składające się z 1-2 wyrazów. I choć mają one najwięcej wyszukiwań, to jednocześnie charakteryzują się najmniejszym współczynnikiem konwersji. Przyjrzyjmy się frazie: kubek – nie daje nam ona nic konkretnego, choć bardzo dużo osób wpisuje właśnie ją w wyszukiwarkę. Takie osoby w większość przypadków szukają zdjęcia czy inspiracji, rzadko kiedy kończy się to zakupami.
Słowa kluczowe z długimi ogonami (tzw. long tail) – na ich podstawie możemy dokładniej poznać intencje użytkownika. Takie słowa składają się z kilku wyrazów i są bardziej wartościowe dla każdego biznesu. Dokładne opisanie potrzeb użytkownika, dzięki długiemu ogonowi przekłada się na zwiększenie konwersji. Dla przykładu: kubek z własnym nadrukiem – taka fraza mówi nam dokładnie, że szukająca osoba chce znaleźć kubek, który może stworzyć wg własnego pomysłu, z personalizacją, często na prezent.
Słowa brandowe – to szczególny rodzaj słów kluczowych, w którym dodatkowo pojawia się nazwa firmy, producenta czy produktu. Każdy użytkownik wpisujący taką frazę w wyszukiwarkę mówi, jaka marka dokładnie go interesuje. Weźmy: kubek Harry Potter – dzięki tej frazie mamy sygnał, że fani nastoletniego czarodzieja szukają takich gadżetów.
Frazy geolokalizowane – przydatne są szczególne w pozycjonowaniu lokalnym. To key words, które zawierają nazwę miejscowości, a w przypadku dużych miast nawet konkretnej dzielnicy. Fraza:nadruki na kubkach Warszawa będzie doskonała dla firm wykonujących tą usługę właśnie w tym mieście. Mówi nam, że użytkownik potrzebuje jej na już lub ma własny kubek. Warto wykorzystać potencjał tego słowa kluczowego.
Zastanawiasz się, gdzie szukać fraz kluczowych i ich częstotliwości? W tym pomogą Ci takie narzędzia jak:
SEO copywriting opiera się na kilku zasadach, które obowiązują niemal od samego początku. Należą do nich:
Warto wiedzieć że copywriting SEO to nie tylko blog i artykuły – to także opis na stronie głównej, opisy produktów, kategorii i usług. Im więcej wartościowych treści znajdzie się w obrębie Twojego sklepu internetowego czy strony, tym lepiej. Pamiętaj jednak, aby trzymać się kluczowych struktur.