Dropshipping – co to jest?

Dropshipping – co to jest?

W kategoriach: Baza wiedzy,

Prowadzenie biznesu w Internecie kusi coraz więcej początkujących przedsiębiorców. Łatwe dotarcie do potencjalnego klienta i pokazanie znacznie szerszego asortymentu przekłada się na widoczne zyski. Jednak założenie sklepu internetowego wymaga od przedsiębiorcy pewnego nakładu finansowego, który bardzo często przerasta budżet już na etapie wyboru i zakupu asortymentu. Kuszącą propozycją jest dropshipping. Co to jest i jak wygląda sklep internetowy w dropshippingu odpowiem w dalszej części artykułu.

Dropshipping w sklepie internetowym

Coraz częściej można spotkać się z określeniem sklepu internetowego działającego w modelu dropshipping. Jest to charakterystyczny biznes w branży e-commerce, który polega na przeniesieniu przygotowania i wysyłki towaru z właściciela sklepu online na producenta lub hurtownię. W praktyce oznacza to, że właściciel nie posiada fizycznie sprzedawanego przez siebie towaru, a tym samym nie ma własnego magazynu. Sklep internetowy współpracuje z firmą zewnętrzną, której przekazuje zamówienia od swoich klientów.

Bez wątpienia pierwsze wnioski na temat dropshippingu nasuwają Ci się same. Do prowadzenia sklepu internetowego nie trzeba inwestować w asortyment, który może się zarówno świetnie sprzedawać, ale również latami zalegać na półkach – odpadają zatem koszty magazynowania. Do tego współpraca z hurtownią czy producentem i przeniesienie na jego barki całej logistyki sprawia, że prowadzenie takiego sklepu jest po prostu o wiele łatwiejsze.

Sklep internetowy na dropshippingu – od czego zacząć

Dropshipping to model sprzedaży w Internecie, który z roku na rok zyskuje na popularności. Bez wątpienia wpływa na to fakt, że znacznie szybciej można podjąć decyzję o założeniu swojego pierwszego sklepu online. Ale właściwie od czego zacząć? Przede wszystkim od stworzenia sklepu na jednej z platform. Na polskim rynku istnieje wiele darmowych i płatnych serwisów, na których możesz wybrać niemal gotowy sklep internetowy. Jeśli działałeś już w branży e-commerce lub chcesz nauczyć się wszystkiego od podstaw, to możesz spróbować skonfigurować funkcje samodzielnie. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twój sklep internetowy będzie działał poprawnie bezpiecznym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy fachowca.

Aby Twój biznes w sieci działał zgodnie z prawem, nie zapomnij o niezbędnych dokumentach, takich jak:

  • regulamin,
  • RODO,
  • polityka prywatności,
  • zwroty i reklamacje.

Najlepiej przygotować je z kancelarią, która specjalizuje się w prawie dla e-commerce. Dzięki ich pomocy możesz sprzedawać legalnie w Internecie.

Kolejnym krokiem jest znalezienie odpowiedniej hurtowni, nawiązanie współpracy i integracja Twojego sklepu online z ich systemem magazynowym. Wcześniej warto dokładnie zapoznać się nie tylko ze wszystkimi warunkami, ale także z samym towarem. Ten wysokiej jakości znacznie zmniejszy ryzyko zwrotów i reklamacji, a co za tym idzie Twój biznes i opinie o nim będzie kwitł każdego dnia.

SEO w dropshippingu

Warto wiedzieć, że dropshipping nie zwalnia z konieczności dbania o SEO i pozycjonowanie w naturalnych wynikach wyszukiwania. Tak jak w przypadku klasycznego sklepu internetowego, tak również model dropshippingu wymaga odpowiedniej optymalizacji. Dlaczego? Model logistyczny dropshipping to rodzaj sklepu, gdzie cała oferta importowana jest najczęściej z pliku .xml lub .csv. Znajdują się tam niezbędne informacje, takie jak:

  • tytuł/nazwa,
  • opis,
  • zdjęcia,
  • cena,
  • stan magazynowy.

Zapewne domyślasz się, że wszystkie sklepy internetowe współpracujące z tą samą hurtownią co Ty dostały dokładnie ten sam plik. Dochodzi wtedy do tzw. duplikacji treści. Aby wyróżnić swój sklep online warto zoptymalizować dostarczone od hurtowni treści pod SEO. Chodzi o to, aby były one unikalne (nie powtarzały się na żadnych innych sklepach), a także zawierały słowa kluczowe. Do ich analizy służą takie narzędzia jak Senuto, Semstorm czy SurferSEO. Pamiętaj także o meta title, meta description i altach.

Zalety sklepu internetowego na dropshippingu

Dropshipping, tak jak każdy inny biznes ma wiele zalet. Do najważniejszych należą:

  • łatwość założenia tego typu sklepu internetowego,
  • brak konieczności inwestowania w własny towar,
  • brak magazynu – co często wiąże się z dodatkowymi kosztami za wynajem,
  • brak zaplecza logistycznego – wysyłką towaru, a co za tym idzie kurierami nie zajmujesz się Ty, a hurtownia, z którą współpracujesz,
  • automatyzacja – większość hurtowni i platform e-commerce dzięki integracji automatycznie wspomaga proces zamówienia, aktualizuje stany magazynowe czy przesyła informacje o statusie przesyłki,
  • praca całkowicie zdalna – wystarczy Ci tylko komputer i dostęp do Internetu, a pracę możesz wykonywać, gdzie tylko chcesz.

Wady dropshippingu

Skoro są zalety, to są i wady. Dropshipping nie jest sposobem na zarabianie w Internecie, który nie wiąże się z pewnego rodzaju ryzykiem. Tak jak każdy biznes, tak i dropshipping posiada wady, o których warto wiedzieć. Należą do nich:

  • brak kontroli nad towarem i wysyłką – nie masz stuprocentowej pewności, że wysyłany do Twojego klienta towar nie jest uszkodzony, jak nie wiesz czy przesyłka jest odpowiednio zabezpieczona,
  • duża konkurencja – dropshipping i współpraca z hurtownią kusi coraz szersze grono początkujących przedsiębiorców, co wiąże się oczywiście z dużą konkurencją,
  • niskie marże – aby zarobić w dropshippingu trzeba sprzedać naprawdę dużą ilość produktów – działanie na niskich marżach wiąże się z dużą konkurencją,
  • zwroty – prowadząc sklep internetowy trzeba liczyć się z tym, że jakaś część klientów będzie zwracać towary, a w przypadku współpracy B2B (business to business) nie ma możliwości odesłania takiego towaru do hurtowni.

Dropshipping – czy warto

Jak widać dropshipping to sposób na biznes, który – tak jak każdy inny – wymaga przeanalizowania i zastanowienia się czy taka inwestycja jest dla Ciebie. Jeśli tylko dobrze zaplanujesz i wykonasz odpowiednie kroki, od założenia i wypozycjonowania sklepu, poprzez wybranie dochodowego towaru aż do stałej kontroli swojej działalności.  Dropshipping również potrzebuje poświęcenia czasu i zaangażowania.