Grupy docelowe czyli kim są Twoi klienci

Każdy sprzedawca o swoim produkcie wie niemal wszystko. Oczywiście działa to na jego korzyść, jednak to nie wystarczy. O wiele bardziej istotniejsza jest wiedza na temat grupy docelowej – czyli osób, do których kierujesz swój produkt lub usługę. Właściwe określenie klienta i ustalenie działań marketingowych odpowiadającym jego potrzebom jest podstawą do prowadzenia dochodowej firmy. Przecież dla każdego właściciela biznesu to właśnie sprzedaż jest najważniejsza. Określenie grupy swoich odbiorców pozwala kierować produkty lub usługi prosto do potencjalnego klienta. Jak to zrobić? Czym właściwie jest grupa docelowa? Mam dla Ciebie kilka wskazówek, które pomogą Ci w konkretnym określeniu Twojego odbiorcy.

Co to jest grupa docelowa?

Zacznę jednak od tego czym tak na prawdę jest grupa docelowa. Target group (określenie z języka angielskiego) to odbiorcy, do których skierowany jest komunikat reklamowy dotyczący produktów lub usług danej firmy. Do grupy potencjalnych klientów wybiera się osoby zgodne z uwarunkowaniami, takimi jak te demograficzne, czy behawioralne.

Warto wiedzieć, że im większa jest grupa docelowa, tym skuteczniejsze okażą się efekty kampanii marketingowej. Teoretyczne pojęcie na temat własnych klientów ma bardzo praktyczne zastosowanie. Kierując swoje działania właśnie w ich stronę, zwiększasz prawdopodobieństwo dokonania zakupu na swoim sklepie właśnie przez przedstawicieli tej grupy docelowej.

Należy jednak pamiętać, że nie zawsze klienci, którzy będą korzystać z Twoich produktów będą dokładnie Twoją grupą docelową. Najlepszym tego przykładem są sklepy z akcesoriami i ubraniami dla niemowląt i dzieci. Na ich podstawie jak najbardziej można pokazać, że klientem nie jest nowonarodzone dziecko, tylko jego mama i tata. Zatem to właśnie do świeżo upieczonych rodziców powinny być kierowane wszystkie działania reklamowe.

Dlaczego tak ważne jest określenie grup docelowych? W przypadku podejmowanych działań marketingowych każdy przedsiębiorca chce minimalizować koszty reklamy, zwiększając tym samym konwersję. Przyjmując to założenie specjaliści od sprzedaży w Internecie starają się dokonać właściwego doboru targetu. Takie rozwiązanie pozwala przeprowadzić odpowiednie działania w komunikacji reklamowej i sprzedażowej z klientem. Z właściwym targetem optymalnie wykorzystasz założony budżet, jaki chcesz przeznaczyć na reklamy.

Jak stworzyć grupę docelową własnej firmy?

Dokładne określenie grupy docelowej pozwoli Ci na skuteczną sprzedaż klientom, którzy nie tylko będą tymi jednorazowymi, ale lojalnymi i zaangażowanymi. Klient, który robi systematyczne zakupy na naszym sklepie jest niezwykle wartościowy.

Dokonując wyboru grupy docelowej warto wcześniej założyć, że jej członkowie mają pewne cechy wspólne. Takie informacje pozwolą Ci stworzyć grono potencjalnych klientów o podobnych upodobaniach i decyzjach zakupowych. Jakie kryteria o wspólnych cechach należy uwzględnić w swojej strategii?

Kryteria geograficzne

Aby określić grupę docelową warto dowiedzieć się jak najwięcej na temat położenia geograficznego jej członków. Mówię tutaj o takich czynnikach, jak:

  • region: konkretne państwo, województwo,
  • miejsce zamieszkania: miasto, wieś,
  • wielkość miejscowości: w przedziałach np. do 10 tysięcy lub 100 tysięcy mieszkańców.

Kryteria demograficzne

Są to kryteria, które możesz określić w bardzo łatwy sposób (chociażby takie jak płeć, czy wiek). Przekładają się one na konkretne zachowania Twoich klientów, które decydują o ich preferencjach zakupowych. Pośród nich wyróżniamy:

  • wiek i płeć,
  • wykształcenie,
  • zawód
  • dochody,
  • wielkość gospodarstwa domowego,
  • wyznawana wiara,
  • narodowość.

Kryteria psychograficzne

Te czynniki pozwolą Ci poznać skłonności zakupowe Twojej grupy docelowej. Znając np. styl życia można dowiedzieć się, w jakie dni tygodnia najczęściej jej przedstawiciele robią zakupy w sieci. Do kryteriów psychograficznych zaliczamy:

  • styl życia,
  • wyznawane wartości,
  • charakter.

Kryteria behawioralne

Analiza kryteriów behawioralnych dotyczy postawy członków danej grupy docelowej do firmy, bądź produktu. Wyróżniamy takie cechy jak:

  • wierność wobec firmy/konkretnego produktu,
  • zaangażowanie względem użytkowania produktu,
  • chęć lub jej brak do kupienia produktu,
  • opinia o produkcie,
  • właściwości i zalety produkty lub firmy.

Analiza grupy docelowej za pomocą Google Analytics

Doskonałym narzędziem, które pomoże Ci w poznaniu grupy docelowej swojej strony jest Google Analytics. W sekcji Użytkownicy możesz znaleźć raporty, w których znajdują się dane przedstawiające Twoich użytkowników. Sprawdzisz tam ich wiek, płeć, a także lokalizację i system operacyjny z jakiego korzystają. W przypadku komunikacji marketingowej te dane są niezwykle ważne i przydatne. Przeprowadzenie dokładnej analizy danych ze statystyk Google Analytics bez wątpienia pomoże Ci zidentyfikować profil statystycznych klientów, których obsługujesz.

Skuteczne dane o grupie docelowej z social media

Social media to kolejne cenne źródło na temat osób z grupy Twoich odbiorców. Na podstawie Facebooka jesteś w stanie określić dokładność i szczegółowość zamieszczanych przez użytkowników tam informacji. Pierwszą ze statystyk, którą musisz przejrzeć jest zakładka Osoby. Sprawdzisz w niej dane demograficzne dotyczące osób obserwujących Twój profil oraz osób, które zaglądnęły na Twoją stronę, ale jej nie polubiły. Przydatna jest także zakładka Posty. Znajdziesz tam wszelkie dane o aktywności swoich fanów na Facebooku. Ta wiedza pozwoli Ci dopasować godziny, w których warto np. wyświetlać im reklamy.

Określenie grupy docelowej – pytania pomocnicze

Gdy już się dowiesz, kto zalicza się do Twojej grupy docelowej musisz odpowiedzieć sobie na kilka bardzo ważnych pytań. Pomogą Ci one w podjęciu najbardziej skutecznych działań reklamowych, takich jak gdzie i kiedy przeznaczyć środki na reklamę w Google oraz, czy Twój plan na biznes jest trafiony. Te pytania to:

  • Czy moja grupa docelowa może pozwolić sobie na mój produkt lub usługę?
  • Czy wśród jej członków jest popyt na mój produkt lub usługę?
  • Czy istnieje już grupa docelowa, do której chcę trafić?
  • Czy rozumiem motywację grupy odbiorców do kupowania mojego produktu lub usługi?

Jeżeli masz trudności z odpowiedzią na te pytania to warto poświęcić więcej czasu na poznanie swoich użytkowników. Pamiętaj o nieustannym gromadzeniu danych, określających Twoją grupę docelową. Tylko w ten sposób poznasz ich potrzeby i oczekiwania. Kieruj się zasadą, że im więcej masz, tym lep