W erze cyfryzacji, gdzie większość naszych działań przenosi się do świata online, kluczowym elementem sukcesu każdej strony internetowej jest jej widoczność w wynikach wyszukiwania Google. Ale jak sprawić, by nasza strona znalazła się na czołowych pozycjach? Kluczem jest indeksowanie strony w Google. W naszym najnowszym artykule „Indeksowanie strony w Google – co to jest?” przybliżamy ten temat, wyjaśniając, czym jest indeksowanie, jakie są jego etapy i jakie czynniki wpływają na skuteczność tego procesu.
Artykuł zawiera również praktyczne porady na temat korzystania z narzędzi takich jak Google Search Console czy sitemaps, które pomagają w efektywnym indeksowaniu strony. Omawiamy również kwestię indeksowania plików PDF oraz podajemy sposoby na sprawdzenie, czy nasza strona została już zaindeksowana.
Czytając ten artykuł, dowiesz się, jak skutecznie zaindeksować swoją stronę w Google, jakie czynniki wpływają na szybkość tego procesu oraz jakie narzędzia mogą Ci w tym pomóc. Zapraszamy do lektury!
W dzisiejszym wpisie odpowiem na pytanie: czym jest indeksowanie strony w Google. Wszyscy wiemy, że wyszukiwarka Google jest jednym z głównych miejsc pozyskiwania ruchu na stronie. Jednak by użytkownicy mogli znaleźć i trafić na stronę z wyszukiwarki, musimy ją wcześniej zaindeksować. Indeksacja strony to nic innego jak dodanie naszej witryny do Google. Dodawanie strony do Google jest bardzo prostym działaniem i można je zrobić samodzielnie w zaledwie kilkadziesiąt sekund. W większości przypadków wyszukiwarka również automatycznie zaindeksuje stronę www po kilkudziesięciu godzinach od udostępnienia jej w sieci. Proces odbywa się przy pomocy robota Google, który “prześwietli” naszą witrynę i zapisze ją pod konkretnymi frazami. Na prawidłowe przypisanie strony przez bota wpływ ma wiele czynników, o które powinniśmy zadbać jeszcze przed udostępnieniem witryny w sieci.
Posiadanie strony internetowej to nie wszystko! Aby była ona wyświetlana w wynikach wyszukiwania należy ją zaindeksować. Co to właściwie oznacza w praktyce? Indeks Google przedstawia wszystkie strony, o jakich wie wyszukiwarka. Boty Google, które odwiedzają daną witrynę internetową odkrywają nowe podstrony – wtedy właśnie aktualizują indeks. Innymi słowy: indeksowanie to proces dodawania stron internetowych do wyszukiwarki Google.
Na samym początku warto jednak zdać sobie sprawę z tego, dlaczego indeksowanie strony w wyszukiwarce Google jest takie ważne. To jakie korzyści przyniesie Tobie i Twojej firmie strona internetowa nie zależy od tego jak wygląda ona wizualnie, ale jak wiele osób ją odwiedzi. Załóżmy, że klient wpisuje w wyszukiwarce frazę, która odpowiada profilowi Twojej firmy. Jeśli właśnie to hasło zostanie u Ciebie zaindeksowane, to istnieje duża szansa, że pojawisz się wysoko w wynikach wyszukiwania, a klient wybierze właśnie Twoją stronę i zapozna się z przedstawioną na niej ofertą. Brak indeksacji oznacza to, że potencjalny nie odnajdzie Cię w wynikach wyszukiwania Google.
Indeksacją strony internetowej zajmują się roboty Google. 'Wędrują’ one z jednej do drugiej lokacji za pomocą linków. W ten sposób migrują one na stronie i docierają do miejsc wewnętrznych, a także zewnętrznych. Podczas całego procesu robot Google chce sprawdzić, która strona docelowa będzie najlepiej odpowiadała na pytanie użytkownika. Oczywiście stron, które spełniają ten warunek jest mnóstwo, dlatego jako właściciel witryny musisz postarać się o to, aby to właśnie na Twój serwis postawiła wyszukiwarka Google i wyświetliła go jak najwyżej.
Aby wyróżnić swoją stronę internetową na tle konkurencji warto wziąć pod uwagę:
Indeksowanie stron jest w pewnym sensie powiązane z pozycjonowaniem strony. Należy jednak pamiętać, że w pierwszej kolejności trzeba zadbać o odpowiednią indeksację, a docelowo wdrożyć działania marketingowe, które pozwolą zajmować wysokie pozycje w wyszukiwarce.
Jeśli chcemy, by nasza strona pojawiała się w odpowiedziach na zadane przez użytkownika zapytanie, musimy szczególną uwagę zwrócić na elementy mające wpływ na optymalizację strony. Dzięki temu robot Google przeszukując naszą witrynę dopasuje ją do odpowiednich “kategorii”. Na jakie więc czynniki boty Google zwracają uwagę?
Wielu właścicieli stron internetowych po sprawdzeniu statystyk jest przerażonych ilością wejść na stronę. Tutaj ma wpływ oczywiście pozycjonowanie i optymalizacja witryny. Jednak w niektórych przypadkach okazuje się, że strona została pominięta przez wyszukiwarkę. W tym momencie pada pytanie: jak dodać stronę do Google?
Jednym z najprostszych i najszybszych sposobów jest indeksacja strony przez Google Search Console. Wystarczy wejść na stronę: https://search.google.com/search-console/about?hl=pl wkleić adres www, a następnie kliknąć przycisk: “poproś o zaindeksowanie”. Już po kilkunastu minutach strona pojawi się w wynikach wyszukiwania Google. GSC jest również świetnym sposobem na szybką indeksację np. nowo dodanych artykułów lub kategorii. Wystarczy, że wkleisz link z nową podstroną. Jak widzisz, proces indeksowania strony przez Google Search Console nie jest skomplikowany.
By przyspieszyć indeksację strony warto zgłosić mapę strony w formacie xml przez Google Search Consle (screen na dole). Dokumentacja pliku dostępna jest na stronie https://www.sitemaps.org/
W większości popularnych systemów CMS sa dostępne wtyczki np w WordPressie mapę można wygenerować przy pomocy wtyczki Yoasta SEO. W przypadku sklepu shoper jeśli zależy nam na szybkiej indeksacji przy pozycjonowaniu shoper’a adres do pliku xml znajdziesz w panelu sklepu
Przeglądając wyniki wyszukiwania na konkretne zapytanie coraz częściej możemy spotkać treść zamieszczoną w formie pliku PDF. W programie Open Office tworzymy opis zawierający adresy URL nowych podstron w naszej witrynie. Tak stworzony plik zapisujemy w formacie pdf i udostępniamy go na bezpłatnych dostępnych serwerach. Możemy poczekać, aż boty Google go wyszukają i zaindeksują, lub możesz podlinkować uprzednio zamieszczone pliki.
Indeksowanie witryny w Google dla osób początkujących brzmi skomplikowanie, jednak nie jest takie trudne jak je malują. Jeśli indeksowanie wykonałeś samodzielnie i chcesz się upewnić, czy Twoje działanie zakończyło się pozytywnie, jest na to jeden prosty sposób. W wyszukiwarce wpisz komendę “site:nazwa_witryny.pl”. Jeśli wśród wyników wyszukiwania pojawi się Twoja strona, oznacza to, że została zaindeksowana.
Wielu właścicieli szczególnie małych stron zadaje sobie pytanie: po jakim czasie ich strona zostanie zaindeksowana? Na to pytanie nie ma konkretnej odpowiedzi. Niektóre strony, szczególnie te, na których często i regularnie pojawia się content mogą zostać zaindeksowane już po kilku godzinach, a niekiedy nawet po kilkunastu minutach! W przypadku mniejszych stron ten proces będzie znacznie wydłużony – do kilku godzin, dni lub nawet tygodni.
Jeśli zależy Ci na szybkim dodaniu witryny do Google możesz wprowadzić kilka działań, które w większości przypadków kończą się sukcesywnym przyspieszeniem indeksacji. Jednym z nich jest wspomniane już dodanie strony do GSC – proces najczęściej zajmuje do kilkudziesięciu minut. Również często skutecznym sposobem jest ponowienie prośby do Google o indeksację – także w przypadku zmiany profilu strony.
Kolejną skuteczną metodą na przyspieszenie indeksacji jest linkowanie zewnętrzne. Spora ilość dobrej jakości linków zewnętrznych prowadzących do witryny “przyciągnie” na naszą stronę roboty, dzięki czemu zostanie szybciej zaindeksowana. Pamiętaj, że boty Google trafią na Twoją stronę – prędzej czy później, a nie zawsze nasze działania przyspieszą ten proces.
To, czy dana strona jest zaindeksowana w wyszukiwarce nie jest trudne do sprawdzenia i można to ustalić ręcznie! Wystarczy, że w wyszukiwarkę wpiszesz hasło: site:twojadomena.pl i naciśniesz Enter. Jeśli Google nie podało żadnych wyników oznacza to, że Twoja strona internetowa nie została zaindeksowana. W takim przypadku niezwłocznie powinieneś znaleźć przyczynę, rozwiązać napotkane problemy i zgłosić stronę do indeksacji.
Indeksowanie strony internetowej tak naprawdę odpowiada za jej być albo nie być. To pierwszy krok do pozycjonowania witryny i osiągnięcia satysfakcjonujących efektów. Warto postarać się o to, aby Twoja strona była zauważona w wyszukiwarce. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek kampanii marketingowych sprawdź indeksację strony. Przyniesie to Tobie i Twojemu biznesowi wiele korzyści.