Spis treści
Dobry blog potrafi być istną kopalnią wiedzy na dany temat – czy to blog prywatny, czy to np. blog firmowy. Podobnie jak wtedy gdy chodzi o pozycjonowanie stron www, takich 'standardowych’ czy również pozycjonowanie sklepów internetowych fajnie byłoby aby na daną frazę wyświetlał się w samej czołówce- pozwoli tona pozyskiwanie jeszcze większej liczby użytkowników z wyników organicznych. Przedstawiamy o co warto zadbać jeżeli chodzi o pozycjonowanie bloga.
[FreeSearchAdsBox query=”pozycjonowanie +seo +stron”]
Masz pomysł i wenę? To fantastycznie. Jeżeli jednak chcesz zadbać o pozycjonowanie bloga nie zapominaj o tym, aby zadbać o sprawne SEO. O co chodzi? Sprawdź co interesuje Twoich potencjalnych odbiorców- czego szukają w sieci? Zrób mały research – wpisz w google temat i zobacz na jaki temat wpisy wyskakują, i co jeszcze pokrewnego podpowiada Ci wujek Google – chodzi o wyniki podobne. Pobaw się chwilę, poklikaj w te podpowiedzi i sprawdź jakie kolejne słowa kluczowe otrzymujesz w podpowiedzi. Zanotuj je gdzieś i postaraj się później zamieścić w treści wpisu – dzięki temu potencjalni użytkownicy szybciej i łatwiej odnajdą go w bezkresnych przestworzach internetu.
Jest takie sympatyczne, darmowe narzędzie jak stronka Answer The Public – po wybraniu kraju i frazy, strona wygeneruje Wam co może interesować użytkowników gdy chodzi o daną frazę. Jest to cenna podpowiedź w konstruowaniu wpisów. Zaprezentuje to w formie wykresu lub listy. Poniżej przykładowy asocjogram z tej stronki.
I tu zaczyna się zabawa, którą ja osobiście bardzo lubię ale zdaje sobie sprawę, że nie każdy za tym przepada. Zdarzają się i tacy którzy zgrzytają zębami już na samą myśl o tym, że muszą nieco przebudować swój idealny tekst. Opornych zachęcam do kilku głębokich wdechów i do wzięcia się za to – bo po prostu warto. Jedna uwaga – cały czas pamiętaj, że głównym odbiorcą Twojego wpisu mają być ludzie z krwi i kości, a boty to tylko dodatek. Zadbaj o to, aby było gramatycznie i naturalnie – algorytmy radzą sobie z odmianami w języku polskim.
Frazy kluczowe szczególnie warto umieścić w:
Dodam tylko, że nagłówki to nieraz idealne miejsce na umieszczenie dosyć niewygodnej gramatycznie frazy którą ciężko byłoby naturalnie umieścić w tekście np. „pozycjonowanie stron www rzeszów”
Aha, w treści wpisu o np. skutecznej nauce matematyki, wspominasz o wpisie o skutecznej nauce angielskiego, który opublikowałeś jakiś czas temu? Stwórz odnośnik wewnętrzny będący jednocześnie frazą kluczową i odeślij do tamtego wpisu. „W ostatnim wpisie opowiedziałem wam o tym jak się skutecznie uczyć angielskiego”
Frazy kluczowe warto wprowadzić w treść wpisu blogowego, ale uwaga, żeby nie przedobrzyć! Pewnie spotkaliście się już z wpisem typu masło maślane. W sensie: Nauka języka angielskiego, a przede wszystkim skuteczna nauka angielskiego to nic trudnego. Zobacz nas wpis jak się skutecznie uczyć angielskiego i naucz się angielskiego szybciej niż ktokolwiek, kiedykolwiek nauczył się angielskiego” – aż się niedobrze robi Taka praktyka zniechęci użytkowników. Do tego boty indeksujące też uznają, że przesadziłeś a to nic dobrego.
Wpis masz. Zdjęcia wraz z opisami alt masz. W roli śródtytułów nagłówki h2 oraz h3 – każdy z pieczołowicie dobraną frazą kluczową. Już się rwiesz aby kliknąć opublikuj, ale prrrrrrrr, wstrzymaj konie. Wiele platform np. WordPress daje możliwość ustawienia elementów title jak i meta description. Grają one ważną rolę w przedstawieniu pt pozycjonowanie bloga. Użyj w nich fraz kluczowych, oraz zachęć użytkownika do kliknięcia.
Kolejny element o który należy zadbać aby pozycjonowanie i prowadzenie bloga firmowego dawało efekty to przyjazny adres url. Chodzi o to, aby adres wyglądał czytelnie, a nie był sekwencją liter i cyfr. Wiele CMS, w tym WordPress pozwala na dowolne kształtowanie tego jak wygląda link.
O tworzeniu odnośników do innych wpisów pisaliśmy wyżej – dobrze, aby był czytelny, zawierał frazę kluczową i jasno informował czytelnika co znajdzie pod owym linkiem. Naturalnym wydaje się linkowanie z nowego wpisu do starszych. Tymczasem dobrze również czasami zrobić krok w przeszłość i dodawać odnośniki ze starszych wpisów do nowych.
Otóż bywa tak, że odbiorców na Twój blog ściąga wpis który powstał już ładny czas temu – aktualizuj go, i dodawaj odnośniki prowadzące do nowszych wpisów jak i do tematów pokrewnych. To nawigacja zarówno dla czytelnika który trafia na Twoją stronę, jak i dla algorytmów indeksujących.
Przede wszystkim: cierpliwości. Pozycjonowanie to proces który wymaga czasu. Wiem, że efekty chciałoby się widzieć od razu, ale to niestety tak nie działa. Jak sprawdzić czy coś się ruszyło, czy dalej tkwi w miejscu? Przydatne okażą się bezpłatne narzędzia googlowskie takie jak Google Analytics czy preferowane przeze mnie Google Search Console. Możesz sprawdzić skuteczność konkretnego wpisu w danym okresie czasu – to czy ściąga ruch, ile razy się wyświetla, ilu użytkowników w niego kliknęło a także to jakie frazy kierują ludzi do Twojego bloga. Te frazy warto wykorzystać planując kolejny wpis.
Reasumując:
Kolejny krok po publikacji to dystrybucja treści m.in poprzez social media<- sprawdź co o tym pisaliśmy we wcześniejszym wpisie.
Nie zapomnij przy tym o kreatywności i nie zgub lekkości tekstu, którą miał na początku. Jestem zdania, że pisanie dla botów jak i pisanie dla ludzi da się pogodzić. Potraktuj to jako zabawę – pamiętaj o wyżej wspomnianych zasadach, baw się dobrze i ciesz większym ruchem na stronie!