Spis treści
Wymyśliłeś, albo wprowadzasz do swojej oferty nowy produkt. Wiesz, że drzemie w nim potencjał. Co zrobić aby zainteresować nim również Twoich odbiorców. Facebook się przyda tylko co konkretnie zrobić aby produkt wypromować na Facebooku z polotem i skutecznie? Copywriting produktowy może się przydać, ale to nie wszystko.
Niecierpliwisz się i chcesz pokazać produkt światu, ale napij się melisy i usiądź. Naprawdę skuteczne działania zawsze są poprzedzone opracowaniem strategii. Najpierw Buyer Persona. Kto tak naprawdę jest potencjalnym odbiorcą tego towaru? Jakie być może ma zainteresowania? W jaki sposób jest aktywny na facebooku, tzn, co go najbardziej interesuje, w jaki sposób spędza czas? Wszystko to będzie przydatne w ustaleniu profilu potencjalnego nabywcy- zyskasz wskazówki jak zaprezentować produkt w sposób naprawdę kuszący.
O tym czym jest Persona lub Buyer Persona szerzej już pisaliśmy – zainteresowanych odsyłam do wpisu. Mówiąc w skrócie to profil Twojego potencjalnego klienta. Składają się na niego płeć, przedział wiekowy, to jak zachowuje się w internecie i czego szuka, z jakich urządzeń korzysta. Warto bazować nie tylko na intuicji a i np. wspomóc się Google Analytics bo znam sytuacje gdzie ktoś był mocno zaskoczony tym, kim naprawdę są jego odbiorcy (celowal w młodych ludzi… tymczasem spora część klientów to były osoby starsze – kupujące ów produkt dla wnuków).
Niby błahostka a wcale nie. Wielkiego doświadczenia tu nie potrzeba, ale warto aby osoba wyznaczona do tego zadania po prostu “czuła” social media. Zachęcamy do udziału w kursach i warsztatach z tej tematyki – wiele można wynieść. Warto pamiętać, aby
Jeżeli nie masz nikogo kto zadba o profesjonalny wygląd i działania na fanpage możesz to zlecić komuś z zewnątrz.
W ustaleniu strategii pomocne będzie ustalenie celu, jaki masz w prowadzeniu fanpage sklepu internetowego. Jakie to mogą być cele? Przykładowo:
itd. Cel może też być złożony, wtedy warto aby dopieścić każdy element ale i zachować równowagę aby nie zamęczyć odbiorców.
Obmyśl co warto pokazywać klientom i w jaki sposób. Ze swojego doświadczenia podpowiem, ze klienci często wolą realne fotki od katalogowych. Ponadto zdjęcia na których jest ktoś, np. uśmiechnięty pracownik bardziej przyciągają uwagę niż zdjecie samego produktu. Chciałoby się powiedzieć baw się, bądź kreatywny ale sporo zależy od branży – mniemam, że biura rachunkowe mają tutaj mniejsze pole do popisu niż np. sklepy z obuwiem młodzieżowym 😉 Uwaga- nie spamuj. Często spotykam się z tym, że firmy chcą zarzucać swoim klientów contentem – skutkuje to tym, że odbiorcy potraktują to jako spam i przestaną obserwować fanpage. Raczej staraj się nie dodawać więcej niż 1 wpis dziennie.
Z kolei inne firmy nie widzą sensu w regularnym prowadzeniu fanpage na fb co sprawia, że na fb wisi profil z wpisami z ery mezozoiku. To niedobrze. Nie musisz pisać codziennie, ale postaraj się o pewna regularność – aby ten profil żył.
Uwaga! Początkujący czasami, nie wiedzą, że posty na fb można zaplanować. Klikasz strzałkę przy udostępnij teraz i z listy która się rozwinie wybierz “zaplanuj” – pojawi się zegar i kalendarz. Dzięki temu możesz poświęcić czas jednego dnia na planowanie postów z góry, które będą się publikować już same.
Zarówno w życiu, jak i w Social media pewna doza tajemniczości to jest coś, co nas pociąga. Wzbudzenie zaciekawienia, szczypta niepewności działa na wyobraźnię i bez wątpienia zwraca uwagę. Wykorzystaj tę cechę ludzkiego umysłu. Często stosowaną taktyką jest np. pokazanie fragmentu – pudełka, opakowania czy samego produktu i zapytanie czy mają pomysł jest. Użytkownicy zazwyczaj lubią się bawić w zgadywanie (tym bardziej, jeżeli przy okazji można zgarnąć jakiś fant ; )) Może to być seria postów jakiś czas, połączona z komunikatem, że to niespodzianka dla klientów, że jesteście tym zachwyceni i macie nadzieję, że klienci będą również… że już wkrótce etc. Umiejętnie podsycajcie zainteresowanie.
Uwaga -ludzie zostawiają komentarze? Fantastycznie! Odpowiadajcie na każdy, wchodźcie z nimi w interakcję.
Już przy okazji wpisu na temat robienia dobrych opisów do e-sklepu wspominałam, aby unikać frazesów typu najlepszy, najwspanialszy, najpiękniejszy etc. Wszyscy mają coś najlepszego, najwspanialszego. Te określenia tak bombardują ludzi ze wszystkich stron, że jedni już dawno przestali zwracać na to uwagę, a inni wręcz dostają wysypki. Zamiast tego podkreśl to, co ten produkt wyróżnia. W modzie jest ekologia , a ten produkt jest Eco Friendly? Podkreśl to zarówno jeżeli chodzi o plakaty, infografiki jak i opisy produktu. Skup się na konkretnych zaletach, a nie pustych, oklepanych zlepkach słownych.
Sporo firm jeżeli chodzi o promowanie robi jeden podstawowy błąd. Persona ustalona, kampania ruszyła, tajemnica – obecna, element zaskoczenia- obecny, produkt wszedł na rynek, chwycił i …. i nagle cisza. Działania z promowaniem produktu na fb często ustają z dniem wprowadzenia go na rynek. To niedobrze! Co jakiś czas przypominaj o tym produkcie. Dodawaj korzystne informacje na jego temat, wyłów jakąś pochlebną opinię, zrób inspirującą sesje zdjęciową.
To tylko ogólny zarys działań – nie poruszyłam tutaj kwestii konkursowych (ludzie uwielbiają konkursy, ale warto sprawdzić jak organizować konkursy na fb aby były fajne dla klienta a sobie nie napytać biedy), ani kampanii Facebook Ads. Reasumując- ustalcie do kogo kierowany będzie produkt, zrozumcie go, a potem… zaciekawcie i zaskoczcie. A przy tym bawcie się dobrze!