Robert Niechciał – wywiad podczas konferencji Kolbuszowa 2.0 #5 (11 października 2019)

Spis treści

Jaka jest główna myśl płynąca z Twojej prelekcji?

Tematem przewodnim prelekcji jest analiza – żeby analizować, myśleć o Google jako o algorytmie, a nie o sytuacjach typu człowiek, intencja… To jest maszyna. Maszyna która działa na liczbach, na algorytmach, na przetwarzaniu danych, która cały czas się zmienia. Także to, czym chcę się podzielić to to, by analizować, by być na czasie. 

Zmiany w algorytmach są tak częste i tak liczne, że omijając kilka update-ów, które się dzieją cyklicznie co kwartał po pół roku, po 9 -ciu miesiącach można wypaść z obiegu. To jest ciągła walka, ciągła praca, ciągła analiza – to jest najważniejsze.

Jak zatem do tego wszystkiego ma się nasza intuicja?

Swojego czasu myślałem o mojej intuicji, o podejmowaniu szybkich decyzji, często niezbadanych. Po prostu wydaje mi się, że tak trzeba zrobić i tak robiłem. Nagle … i właśnie. 

Jeżeli mamy duży biznes, który zarabia, który chce zarabiać, to nie możemy polegać na intuicji, nie możemy polegać na tym, co nam się wydaje. Nie możemy również polegać na tym, że np. jest update w Google, a następnego dnia ktoś napisał artykuł na temat tego, że już go przeanalizował. To jest niemożliwe. 

Analiza intuicyjna, albo „mi się wydaje” nie jest dobra. Ewentualnie jeżeli ktoś ma rzeczywiście kilkanaście lat doświadczenia i przeżył fale algorytmów, które nas dotykają od 2011 roku, to na odrobinę intuicji może sobie pozwolić. Natomiast, by robić to profesjonalnie, przy dużym biznesie, który nie może sobie pozwolić na straty finansowe, to analityka liczby, przetwarzanie – to jest przyszłość internetu i przyszłość obecności w Google. 

Tak jak cały czas tworzą się nowe dziedziny, powstali nagle „influencerzy”, teraz Data Science wchodzi na salony, na politechniki, na uniwersytety. Do tej pory mówimy o On Site SEO, Off Site SEO, zaraz będziemy mówić o On-SERP SEO. Moja dzisiejsza prezentacja bardzo mocno dotyczyła tego tematu,  który dopiero w Polsce zacznie się pojawiać, czyli On-SERP SEO. SEO, optymalizacja na podstawie wyników wyszukiwania, tego co tam już jest.

Informacje o autorze