Poszukując wiedzy wertujesz internetowe przestworza w poszukiwaniu idealnej książki do marketingu?
Super! Mam cenną wskazówkę – nie ograniczaj się się jednak tylko do książek o tematyce stricte marketingowej. Sięgnij, dalej i głębiej – a Twój biznes, Twoja praca zyskają solidniejsze podstawy i pozwolą Ci przenieść się na wyższy poziom. Będziesz tworzyć skuteczniejsze oferty, a także zyskasz na prowadzeniu udanych negocjacji.
U podstaw podejmowanych przez ludzi decyzji, tak zakupowych jak i życiowych leży psychologia. Jedną z książek którą uważam za ‘must have’ marketingowca czy copywritera jest “Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka” którą napisał znany psycholog społeczny Robert B. Cialdini.
Wywieranie wpływu na ludzi – brzmi groźnie. Sęk w tym, że po lekturze tej książki możesz dojść do wniosku, że istnym wirtuozem sztuki wywierania wpływu jest… Twoja 5 letnia córka I to w sposób całkiem naturalny.
Cialdini po prostu demaskuje nieskomplikowane mechanizmy które nami rządzą. Masz złożoną osobowość, okraszoną burzliwymi emocjami i sporą dozą doświadczenia życiowego? Nic to! W obliczu pewnych reguł z dużą dozą prawdopodobieństwa postąpisz automatycznie – tak jak życzy sobie ktoś, kto właśnie swój wpływ na Ciebie rozpościera. A ty zorientujesz się o tym dopiero po czasie, jeżeli w ogóle.
Dostajesz gęsiej skórki na samą myśl, że musisz przeczytać książkę napisaną przez profesora? Spokojnie. Już od pierwszych stron można wyczuć, że Cialdini to “swój chłop”. Nie poprzestał się na obudowaniu w mur książek innych psychologów i wyciąganiu z nich kwintesencji. Zatrudniał się np. w komisach samochodowych aby obserwować triki najlepszych sprzedawców i to, jak ludzie jedzą im z ręki. Prowadził eksperymenty.
Wszystko to, umieścił w książce, posługując się piórem lekkim i licznymi przykładami z życia dla lepszego zobrazowania procesu. To potężny zastrzyk wiedzy podany w bezbolesnej, a wręcz wciągającej formie.
Czytając książkę Cialdiniego warto przenosić podane narzędzia na swoją pracę. Wychwycone i obnażone w niej tendencje nie mają daty! Były aktualne na przestrzeni wieków, będą aktualne i teraz. Aby dostosować się do aż nadto złożonego świata w którym żyjemy, ludzie musieli wykształcić system, który pozwoli im się w nim odnaleźć.
Brzmi wzniośle, ale tak naprawdę chodzi o… chodzenie na skróty. Istnieją pewne sytuacje, zagrania które odpalają w nas automat, o którego istnieniu czasami nawet nie wiedzieliśmy. Pozwala nam to sprawnie funkcjonować w otaczającej nas rzeczywistości, podejmować decyzje zakupowe… a bywa, że czasami prowadzi nas na manowce.
Umiejętnie wykorzystane narzędzia wpływu świetnie sprawdzą się w marketingu – słupki sprzedaży skoczą ciesząc oko. Pamiętaj jednak o etyce!
Do rzeczy – o jakich narzędziach wpływu wspomina Cialdini?
Repertuar narzędzi do wywierania wpływu na innych jest potężny, ale da się je posegregować w 6 głównych “pojemników:
Reguła wzajemności – silna moc zobowiązania nie ma granic. Ktoś uczynił Ci przysługę, zobowiązanie aż Cię ciśnie aby się zrewanżować – nawet jeżeli akurat Ci to nie odpowiada. W marketingu to darmowe próbki produktów lub usług. Prowadzisz firmę usługową? Możesz zaproponować darmowe konsultacje. Owszem, być może napotkasz “Januszów” skuszonych darmoszką, ale i napotkasz klientów których zaufanie zyskasz i wrócą do Ciebie, zobowiązani za udzieloną pomoc.
Powyższe narzędzia nakreśliłam tylko pokrótce. Myślę, że każdy znajdzie tam coś dla siebie. Chcesz wiedzieć więcej? Sięgnij po książkę i to sięgnij koniecznie. Autor rozłożył tam każde z narzędzi na czynniki pierwsze, dodając mnóstwo przykładów z życia i z historii.
Co więcej, dodał też jak się opierać poszczególnym metodom wywierania wpływu.
Dla kogo ta książka? Z pewnością przyda się marketingowcom, biznesmenom czy copywriterom specjalizującym się w tekstach sprzedażowych. To też cenna pozycja dla wszelakich twórców contentu czy sprzedawców. Kelnerów również!
Polecam każdemu kto lubi wiedzieć jak działa otaczający nas świat społeczny, chcącemu wiedzieć więcej na temat tego jak wykorzystywać narzędzia wpływu i jak im przeciwdziałać.
Niespodzianka! Nie jest to książka o copywritingu. Niemniej uważamy, że każdy kto tworzy treści sprzedażowe powinien się z nią zaznajomić. Jak już wspomnieliśmy na początku, prawdziwy copywriter to nie tylko pisarz, ale i marketingowiec! Książka “To jest marketing” przedstawia nowe, nieco bardziej ludzkie spojrzenie na marketing. Godin objaśnia, że to co tworzymy powinno mieć wartość. Warto się zastanowić PO CO coś robimy i dla kogo. Dzięki temu można złapać wiatr w żagle i tworzyć coś, co będzie się wyróżniać i będzie przemawiać do ludzi.
Poszukując wiedzy copywritersko-marketingowej być może natknąłeś się na takiego jegomościa jak Claude Hopkins. Może nawet jego książkę czytać zapragnąłeś, gdy wtem zdałeś sobie sprawę, że facet urodził się w 1866 i stwierdziłeś, że szkoda czasu bo pewnie wiedza się zdezaktualizowała?
Nic bardziej mylnego! Tendencje jakie ujął w swojej książce C. Hopkins nie mają terminu przydatności do użycia. Zobacz dlaczego ta książka jest wciąż aktualna, mimo imponującej metryki i dlaczego sam autor zyskał miano mistrza reklamy.
Czego o reklamie może nauczyć Cię Pan Claude? Ciebie który chłoniesz wiedzę z warsztatów, webinarów, konferencji i wszelkich innych źródeł? Naprawdę rzeczy wielu. Czytając tę książkę miałam wrażenie, że zmieniają się czasy, zmieniają się warunki, ale nie zmienia to czym kierują się ludzie i to czego chcą, co na nich działa. Claude był genialnym obserwatorem i potrafił ów zmysł obserwacji wykorzystać.
Cała historia zaczyna się niczym biografia. Autor u podstaw tego co go ukształtowało stawia swoje pochodzenie. Otóż jego matka była Szkotką, co – jak podkreślał- przełożyło się na jego zamiłowanie do pracy, ostrożność oraz oszczędność(kto nie słyszał jeszcze żadnego kawału o skąpych Szkotach? Okazuje się, że jest w tym ziarno prawdy. A nawet worek ziaren ). Te cechy przewijały się później w jego karierze i w znacznej mierze przyczyniły do jego sukcesu.
Już jako dziecko zarabiał na swoje utrzymanie, a żadnej pracy się nie bał.
Roznosił gazety, zajmował się sprzedażą jako nieletni domokrążca, wykonywał prace porządkowe, był woźnym w kościele, pracował na farmie. Bywało, że pracował po 16 h dziennie. W czasie tych prac nie tylko szlifował swój charakter, ale i obserwował ludzi. Nasiąknął ich codziennością. Zyskał wiedzę czego pragną zwykli ludzie, jakie mechanizmy wywierają na nich wpływ. Testował.
Doprawdy z Pana Hopkinsa facet był przenikliwy. Z obserwacji wyłapywał tendencje, którymi w licznych badaniach i eksperymentów zajmowali i nadal zajmują się psycholodzy społeczni. Na co zwracał szczególną uwagę?
Owszem, przez ten szmat czasu od kiedy książka została wydana, wiele się zmieniło. Zmieniły się kanały sprzedaży, prym wiedzie internet, zewsząd królują social media. Niemniej, my- ludzie zmieniamy się o wiele wolniej niż galopująca wokół nas technologia. Może dlatego, że nie nadążamy, albo dlatego, że niektóre zachowania tkwią w nas głębiej niż sądzimy. Tendencje, mechanizmy jakim ulegamy wciąż są aktualne i uniwersalne.
Za czytanie “Tajników warsztatu” wzięłam się tuż po powtórnej lekturze “Wywierania wpływu na ludzi” R. Cialdiniego i nie mogłam się oprzeć wrażeniu, że sam Claude Hopkins, oprócz tego, że był wirtuozem reklamy był też świetnym psychologiem. Rozumiał ludzi i potrafił pisać dla nich tak, aby do nich trafić. Od najmłodszych lat obserwował ludzi i wyłapywał “jak działają”.
Podkreślę też, że książkę czyta się jak powieść. Pełna jest przykładów z imponującej kariery Hopkinsa – wiele marek jest znanych do dziś. To też ciekawa podróż w czasie, do epoki broszurek i czasów świetności domokrążców. Wytrawny łowca cytatów z zakreślaczem w dłoni znajdzie tam mnóstwo aktualnych złotych myśli, które niejedne przedsiębiorstwo powinno wziąć sobie do serca.
Polecam nie tylko copywriterom. Każdy kto interesuje się marketingiem i reklamą będzie z tej książki czerpał pełnymi garściami.
Scientific Advertising tego autora jest kolejna na mojej liście.
Vilfredo Pareto nie sformułował zasady 80/20, choć był świadom zjawiska „kluczowych nielicznych”. Od dawna wiemy, że do większości skutków, efektów i nagród prowadzi mała liczba przyczyn, działań i wysiłków. Gdyby regułę 80/20 ująć dosłownie, oznaczałaby, że 80% osiągnięć w pracy zapewniamy, poświęcając jej zaledwie 20% czasu, a mniej więcej cztery piąte naszych wysiłków okazuje się zasadniczo nieistotnych. Tak rażący brak równowagi między przyczynami i skutkami czy wysiłkiem i nagrodą wydaje się sprzeczny ze wszystkim, czego zwykle można by oczekiwać!
Tymczasem zasada 80/20, wykorzystywana przez wszystkich inteligentnych ludzi i wszystkie możliwe rodzaje ludzkich zbiorowości, pomaga osiągać znacznie więcej znacznie mniejszym kosztem. To jubileuszowa edycja bestsellerowego poradnika, docenionego przez miliony efektywnych ludzi z całego świata. Z okazji dwudziestej rocznicy pierwszego wydania książka została poprawiona i uzupełniona o cztery nowe rozdziały omawiające czerpanie korzyści z rosnącej popularności sieci, sterowanie własnym życiem dzięki łączności ze swoją podświadomością oraz pięć fundamentalnych zasad sukcesu. Dzięki temu przewodnikowi dowiesz się, jak wykorzystać zasadę 80/20 we wszystkich aspektach życia. Nauczysz się koncentracji na najważniejszych 20% przyczyn i zaczniesz osiągać dużo więcej: szybciej przy mniejszym wysiłku. W efekcie będziesz żyć szczęśliwiej, radośniej, poczujesz się wolny i spełniony. Tak właśnie działa słynna zasada 80/20!
Jeśli czujesz się zagubiony, bez celu i brakuje Ci motywacji do zmian w swoim życiu, Przemiana Feniksa Briana Tracy’ego jest stworzona właśnie dla Ciebie! Autor, jeden z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych twórców publikacji i szkoleń motywacyjnych, pomoże Ci odnaleźć się w świecie, który coraz bardziej skomplikowany i trudni w odbiorze. Książka zawiera zestaw porad opartych na aktualnych badaniach naukowych i teoriach psychologicznych doskonale podpartych doświadczeniami autora. Dowiesz się, jak przewartościować niektóre kwestie, pomyśleć inaczej i wziąć odpowiedzialność za własne życie. To wszystko wzbogaci Twoje doświadczenia i pozwoli wprowadzić pozytywne zmiany, które pomogą Ci wyznaczyć i osiągnąć cele, przez co odczujesz satysfakcję z tego, co robisz.
Psycholog, mówca, trener i mentor, którym się zachwycił internet dziesięć lat temu ― Jacek Walkiewicz opowiedział słuchaczom TEDxWSB we Wrocławiu, w czym tkwi Pełna MOC naszych możliwości. Jego dwudziestominutowe wystąpienie wzbudza nie lada zainteresowanie do tej pory ― co minutę odtwarzane jest przez dwie osoby. Większość oglądających do niego wraca i słucha wykładu ponownie. I znów. Za każdym razem znajdują w nim dla siebie coś nowego. Dowiadują się, dlaczego warto mieć marzenia i je spełniać. I że potrzebna jest odwaga ― wypadkowa zaufania do siebie, ryzyka, decyzji i zaangażowania. W drugim wydaniu książki autor rozwinął, uwspółcześnił i uzupełnił słynny wykład.
Jacek Walkiewicz to absolwent Wydziału Psychologii UW. Jest charyzmatycznym i motywującym mówcą, trenerem oraz mentorem. Ceniony za szeroką wiedzę merytoryczną oraz inspirujący, ciekawy, energetyzujący i pełen humoru styl prowadzenia wykładów i szkoleń. Jest członkiem Stowarzyszenia Profesjonalnych Mówców. Po wykładzie z 2012 roku, który odmienił sposób myślenia tak wielu osób, sam Jacek Walkiewicz również odczuł jego skutki.
Tego, co sam Jacek Walkiewicz nauczył się przez te dziesięć lat, jak życie odmieniło jego sposobu myślenia i wpłynęło na jego rozpoznawalność ― możemy dowiedzieć się z drugiego wydania książki. Zawarte w niej treści i informacje pomogą czytelnikom wykorzystać swój potencjał, a także pomogą odkryć i urzeczywistnić ich marzenia. Wykład uzupełniony dodatkowymi treściami i opiniami autora nabiera zupełnie nowego znaczenia, wciąż zachwycając i motywując. Jeśli chcesz poznać pełną moc swoich możliwości ― ta książka jest skierowana właśnie do Ciebie.
Sztuka wojny Sun Tzu to kanon literatury militarystycznej, liczący około 2500 lat. Ta pozycja, autorstwa Sawyera D. Ralpha, to odtworzenie i przekład klasycznych traktatów, które swoją ponadczasowością zachwycają wielu wspó,łczesnych badaczy. Książka zawiera rady zaró,wno dla koneseró,w jak i osó,b dopiero sięgających po Sztukę wojny.
Dzięki publikacji można zanurzyć się w kulturze starożytnego Państwa Środka, czerpiąc z dualnego charakteru myśli dwó,ch wielkich strategó,w. Publikacja oferuje 36 forteli &mdash, powiedzenia wywodzące się z myśli politycznej i militarystycznej lub z nią powiązanej, któ,re funkcjonują dalej i są stosowane do opisywania podstępó,w i zmyłek. Dla miłośnikó,w historii Chin i ich wojskowości to niezastąpiona pozycja, a dla tych pierwszy raz sięgających po tę tematykę &mdash, gratka.
Najlepsi specjaliści od prowadzenia biznesu w internecie pokazują, w jaki sposób osiągnąć sukces w przestrzeni cyfrowej – Biblia e-biznesu 3.0 to jedyna w swoim rodzaju okazja, by poznać ich tajemnice i odmienić losy swojej firmy w internecie.
Dwie poprzednie wersje „Biblii e-biznesu” stały się bestsellerami, bez których nie może się obejść żaden przedsiębiorca działający dziś w internecie. W najnowszej edycji książki pod redakcją Macieja Dutki poznasz jeszcze więcej obecnych trendów w tym biznesie. Ponad 80 wybitnych specjalistów w różnych dziedzinach opisuje swoją drogę do sukcesu i udziela bezcennych wskazówek wszystkim, którzy chcą podążyć ich drogą.
Na 850 stronach tej niezwykłej książki poznasz dobre i złe praktyki e-biznesu, by lepiej zrozumieć, jak dotrzeć do każdego klienta. Dowiesz się więcej o internetowym marketingu, zarządzaniu kryzysowymi sytuacjami w relacjach z klientami, budowaniu strategii i poszukiwaniu branży właściwej do prowadzenia swojej działalności. Przekonasz się, jak najlepiej wykorzystać w e-biznesowych działaniach potęgę mediów społecznościowych oraz analizę big data.
Maciej Dutko (ur. 1979 r.) jest przedsiębiorcą, inwestorem, pisarzem, socjologiem i filozofem zajmującym się problematyką internetu. Jest koordynatorem, redaktorem oraz autorem książek z cyklu „Biblia e-biznesu”, w ramach którego ukazały się już trzy publikacje pod tym tytułem. Jest uważany za jedną z najbardziej wpływowych postaci polskiego biznesu w internecie.