Link building – opowiada Paweł Cengiel właścicielem agencji SEO-WWW

Autor: Paweł Cengiel

Paweł Cengiel jest właścicielem agencji SEO-WWW która zajmuje się pozycjonowaniem, kampaniami Facebook Ads i Google Ads marketingiem szeptanym oraz link buildingiem. Postanowiliśmy z nim porozmawiać właśnie o link buildingu.

Artykuł przedstawia rozmowę z Pawłem Cengielem, ekspertem SEO i właścicielem agencji SEO-WWW, na temat link buildingu – kluczowego elementu strategii pozycjonowania stron www. Cengiel wyjaśnia, dlaczego odpowiednia liczba silnych linków prowadzących do strony jest jednym z głównych czynników wpływających na jej pozycję w wyszukiwarce Google. Podkreśla również znaczenie jakości linków i ostrzega przed nieodpowiednimi technikami. Cengiel omawia różne rodzaje linków, ich wartość dla pozycjonowania, a także podaje przykłady skutecznych strategii link buildingu.

Dlaczego link building jest tak ważny, jeżeli chodzi o pozycjonowanie stron www?

Odpowiednia liczba silnych linków pozycjonujących prowadzących do Twojego serwisu jest jednym z głównych czynników wpływających na pozycję w wyszukiwarce Google. To między innymi na podstawie odpowiedniego profilu linków prowadzących do strony lub sklepu internetowego algorytm Google oblicza wynik jakości Twojej strony i bierze ją pod uwagę podczas układania listy wyników w SERP-ach (SERP-y to lista wyników organicznych zwracana przez wyszukiwarkę podczas wyszukiwania danej frazy). Im więcej zdobędziesz wysokiej jakości linków przychodzących (tzw. backlinków) i w odpowiedni sposób zbudujesz całościowy profil linków do Twojej strony lub sklepu internetowego, tym wyższą osiągniesz pozycję w wyszukiwarce Google. Pamiętajmy, że link budiling to tylko część procesu zwanego pozycjonowaniem.

Czego należy się wystrzegać w link buildingu? (jakich technik należy unikać)

Pierwszą zasadą, którą powinniśmy się kierować podczas planowania strategii zdobywania linków pozycjonujących jest ich jakość – w dzisiejszych czasach Google zwraca uwagę na linki pochodzące ze stron i serwisów, których tematyka jest powiązana z pozycjonowaną stroną lub sklepem internetowym. Pamiętajmy, aby nie podpinać strony pod spamerskie źródła ruchu i systemy wymiany linków, które przyniosą większe straty niż korzyści. Nie ilość a jakość ma znaczenie w strategii zdobywania linków pozycjonujących.

Czy są jakieś rodzaje linków które nie przekładają się na pozycjonowanie?

Na jakość linków wpływają źródła, z których pochodzą. Algorytmy Google zwracają uwagę na wiele czynników, a najistotniejsze z nich to: parametr nofollow/dofollow, który informuje o tym, czy robot indeksujący podąży za linkiem do Twojej strony; wiek domeny; tematyka strony; ilość linków pozycjonujących do serwisu oraz profil linków serwisu z którego link chcesz pozyskać oraz przede wszystkim historia danego serwisu (czy zawsze był dostępny czy może w pewnym momencie zniknął z sieci? czy zawierał wirusy? czy był często aktualizowany pod kątem treści, którą udostępnia?). Zwróć uwagę również na lokalizację: czy pozycjonując zagraniczny serwis potrzebujesz linki z polskojęzycznych źródeł?

Czy linki z mediów społecznościowych są wartościowe?

Zastanówmy się czy link będzie niósł za sobą ruch z danych mediów – czy dany kanał jest popularny? Im bardziej posiadamy różnorodny profil linków do strony lub sklepu internetowego, tym lepiej. Staraj się zdobywać linki pozycjonujące z różnych lokalizacji w internecie: strony powiązane tematycznie z Twoją stroną lub sklepem internetowym. Postaraj się o pozostawienie linków w serwisach, w których możesz udostępnić bezpłatnie swój artykuł wraz z linkiem swojego serwisu, np. w stopce autora. Na tym polega dywersyfikacja źródeł linków – bądź kreatywny!

Skąd warto pozyskiwać linki pozycjonujące?

Pozyskiwanie linków możesz zlecić agencji SEO lub pozyskiwać na własną rękę. Mogą być to artykuły sponsorowane, fora internetowe i zaplecza dostępne w sklepie SEO. Załóżmy, że jesteś właścicielem sklepu internetowego, który sprzedaje akcesoria komputerowe i czytasz na co dzień serwisy informacyjne, które publikują porady na temat doboru odpowiednich części lub akcesoriów komputerowych. Warto na przykład przygotować poradnik, w którym ocenisz 10 najczęściej dobieranych akcesoriów, a między ocenianymi produktami umieścisz sprytnie linki do ich zakupu w swoim sklepie internetowym. Skontaktuj się z autorem i nawiąż z nim współpracę, która przyniesie obopólne korzyści.

Jak wygląda przepis na skuteczną strategię link buildingową?

Dla każdej branży wygląda to nieco inaczej i każdą stronę internetową należy rozpatrywać osobno. Skuteczna strategia link buildingowa opiera się głównie o cierpliwość i odpowiedni plan zdobywania linków pozycjonujących. Pamiętajmy, że pozycjonowanie to proces ciągły, który wymaga czasu i ciągłej pracy – niestety nie jesteśmy w stanie go zrealizować jednorazowo. Algorytmy Google wymagają od właścicieli serwisów ciągłych przyrostów możliwie jak najlepszej jakości backlinków. Warto zdobywać nowe i utrzymywać tylko istniejące linki pozycjonujące, zachowując odnośniki tylko z aktywnych źródeł. Pamiętajmy o konkurencji, która nieustannie zdobywa kolejne linki pozycjonujące i nie popadajmy w stagnację.