[Meetup Biznes Hub] [003] Od emisji głosu do internetowych serwisów informacyjnych – rozmowa z Tomaszem Pawęzką

Spis treści

Tomasz Pawęzka – gość kolejnego odcinka MeetUp Biznes Hub. Trener emisji głosu, Przewodniczący rady Fundacji “Kubek Biznesu” z Mielca oraz osoba pomagająca redakcjom przenieść swoje działania do “Internetów”. Tomasz pochodzi ze Śląska, dokładnie z Gliwic, prywatnie grywa na gitarze. 

W dzisiejszym odcinku Tomasz nieco przybliżył nam temat, jakim jest emisja głosu. Opowiedział również jakie trudności napotykają dziennikarzy, którzy od lat piszą “tradycyjne” artykuły do gazet, a nagle muszą przenieść swoje działania do Internetu. Jesteście ciekawi? Zapraszamy do wysłuchania naszego kolejnego odcinka z serii MeetUp Biznes Hub. 

Rozmowa na YouTube

Rozmowa na YouTube

Listen to “[Meetup Biznes Hub] [003] -Tomasz Pawęzka – Od emisji głosu do internetowych serwisów informacyjnych” on Spreaker.

Emisja głosu – czym jest i na czym polega?

Przede wszystkim głos – cenne narzędzie, z którego korzysta każdy z nas na każdym etapie naszego życia. Sam proces nie polega wyłącznie na mowie czy np. śpiewaniu, ale jakimkolwiek wydawaniu dźwięków. Jest to jedna z najczęściej wykorzystywanych form komunikacji, której uczymy się już od najmłodszych lat naszego życia. 

Poprawna wymowa, dykcja, zwracanie uwagi na wady i sama świadomość błędów – właśnie na tym polegają ćwiczenia na dykcję i emisję głosu. Skuteczna pomoc z zauważaniu błędów, stale rozwijane umiejętności oraz ćwiczenia sprawiają, że nawet najbardziej nieśmiała osoba po czasie wyjdzie na scenę i wygłosi prezentację zbierając ogrom pochlebnych oklasków. 

3 główne błędy podczas wygłaszania mowy 

Jakie są 3 główne błędy popełniane podczas prezentacji, wygłaszania mowy i przeprowadzanych dialogów według Tomasza Pawęzki? 

  • Regionalizmy (np. “zachadzane buty”, “idę na pole”) – należy wiedzieć, w jakich okolicznościach i do jakich osób można używać tych sformułowań, a kiedy lepiej ich unikać. 
  • Niepoprawna wymowa – przykładowo “czysta czydzieści czy” – to często popełniane błędy przez wiele osób, w tym również osoby publiczne. 
  • Przejęzyczenia – podczas wypowiedzi niechcący użyjemy słowa, którego zdecydowanie nie powinniśmy byli użyć. 

W przypadku niepoprawnej wymowy oraz przejęzyczeń ogromne znaczenie będą miały właśnie ćwiczenia na dykcję i emisję głosu. Osoby wypowiadające się publicznie, biorące udział w różnego rodzaju konferencjach, szczególnie w biznesie powinny zadbać o prawidłową wymowę oraz używanie odpowiednich słów. 

Budowanie świadomości – ćwiczenia na dykcję i nie tylko 

Bardzo często osoby popełniają wiele błędów czy to językowych, czy używają nieodpowiednich słów i zwrotów pochodzących np. z regionu, w którym się wychowali. Zapytaliśmy Tomasza, w jaki sposób polega wyszukiwanie błędów wśród tych osób oraz jak wygląda budowanie świadomości i praca nad występującymi błędami. 

Praca Tomasza polega przede wszystkim na organizowaniu indywidualnych spotkań, podczas których uczestnik przedstawia prezentację lub tekst, który ma wygłosić na jednym z większych wydarzeń, do którego przygotowuje się. W innym przypadku to Tomasz zadaje “zadanie domowe”, czyli przygotowanie prezentacji na konkretny temat. 

Następnie sama wypowiedź uczestnika szkolenia jest nagrywana – Tomasz już wtedy wyłapuje błędy. Jednak kolejnym krokiem jest oglądanie materiału wraz z uczestnikiem wygłaszającym mowę. Tomasz na bieżąco przedstawia takiej osobie, co zostało zrobione nie tak, co należy poprawić i nad czym popracować. 

Ćwiczenia na dykcję i emisję głosu są skuteczne w momencie, gdy uczestnik sam dostrzeże własne błędy np. właśnie na ekranie. Gdy zostaną one po prostu opowiedziane – szybko zostaną zapomniane. Właśnie w taki sposób działa nasz mózg. 

Uczestnik słysząc swoją wypowiedź, widząc jak się zachowuje, w jaki sposób stoi, co mówi, jak gestykuluje sam nabywa wiedzy na swój temat. Kolejny etap to nagrywanie i ciągłe ćwiczenia – oglądanie, ćwiczenia i poprawa błędów. 

Jak nauczyć się poprawnej emisji głosu?

Emisja głosu, dykcja oraz wiele innych czynników mają wpływ na wysokiej jakości wystąpienia publiczne. Jak się tego nauczyć? Należy zacząć od spotkań z doświadczoną osobą wykwalifikowaną w tej dziedzinie, słuchać i wdrażać wszelkie rady. Osoby dopiero rozpoczynające wystąpienia publiczne nie wiedzą, jak używać przepony, nie zwracają uwagi na mowę ciała. Kluczowym czynnikiem są ćwiczenia, ćwiczenia i jeszcze raz ćwiczenia. To właśnie one sprawiają, że człowiek skupia się na tym, co ma powiedzieć, a nie na tym jak powiedzieć

Kilka słów o Fundacji “Kubek Biznesu”

Fundacja “Kubek Biznesu” w Mielcu została założona przez przedsiębiorców. Jest to miejsce spotkań, gdzie biznesmeni, przedsiębiorcy i właścicieli firm mogą wymienić się właśnymi doświadczeniami, nabyć wiedzę oraz nawiązać kontakty. To networking – pozyskiwanie leadów w sposób przyjemny dla każdego.

Jakiś czas temu, przed sytuacją, która opanowała cały świat odbywały się cyklicznie “śniadania Kubka Biznesu” – było to 40 minut do zaprezentowania tematu, promocji własnej firmy, ale przede wszystkim świetna okazja, by porozmawiać z osobami doświadczonymi w podobnej branży lub zmagającymi się z podobnymi problemami. 

Ze względu na obecną sytuację spotkania te zostały przeniesione do Internetu. Co prawda film może mieć zasięg o wiele, wiele większy niż spotkanie w gronie 30 osób. Jednak jest to zupełnie coś innego, a tradycyjna forma spotkań ma swój urok. 

Artykuł w gazecie i do portalu internetowego – jakie są różnice?

Przede wszystkim należy podkreślić, że pisanie do gazety, a pisanie do Internetu to zupełnie dwie różne kwestie. Chociażby nazewnictwo w gazecie – treść, w Internecie – content. Największe wyzwanie stoi przed dziennikarzem, który jednocześnie tworzy treści i do tradycyjnej gazety i do Internetu. Pisząc na portale informacyjne czy blogi należy zadbać o:

  •  przykuwający uwagę tytuł, 
  • ciekawe nagłówki, 
  • odpowiednie formatowanie,
  • szybkość działania strony i wiele innych. 

Użytkownik Internetu spędza średnio 3 sekundy na stronie, zanim coś innego rozproszy jego uwagę. W przypadku tradycyjnych gazet sytuacja różni się diametralnie. Do tego dochodzą słowa kluczowe, współczynnik odrzuceń, zdjęcia – to jedne z wielu czynników, o których musi pamiętać dziennikarz tworzący treść na portal informacyjny do Internetu. 

Chcesz poznać więcej szczegółów związanych z tworzeniem treści do gazet i nie tylko? Być może interesuje Cię analiza portali internetowych? Zachęcamy do wysłuchania odcinka MeetUp Biznes Hub z Tomaszem Pawęzką. 

Informacje o autorze