Opisy kategorii – dlaczego są takie ważne i jak je tworzyć

Opisy kategorie w sklepie internetowym

Zakładasz sklep internetowy.  Roboty masa, tworzysz kategorie, zapełniasz je produktami wysokiej klasy. Włożyłeś w to serce, lwią część zawartości swojego konta oraz nerwy.  Miło byłoby aby biznes zaczął się kręcić. Często jest tak, że w pośpiechu deprecjonuje się rolę opisów kategorii. Może nawet nie tyle deprecjonuje, co całkiem je olewa – wszak nie ma czasu.  I po co w ogóle coś pisać, wszak nazwa kategorii sama z siebie sugeruje co tam ma być, więc po co jakieś opisy kategorii?

Oj niedobrze.  Zwolnij tempo i uzupełnij opisy kategorii. SEO Ci za to podziękuje. Jeżeli masz na swoim koncie zaliczone szkolenie SEO to pewnie już wiesz, że kategorie opisywać warto. Ale jak to robić?

Opisy kategorii w sklepie internetowym – po co?

Z jednej strony opisy kategorii to swoisty punkt informacyjny dla potencjalnego klienta, z drugiej mają olbrzymi potencjał jeżeli chodzi o SEO. Wszak opis kategorii to idealne miejsce nie tylko aby wplatać słowa kluczowe na które chcemy się pozycjonować ale i zastosować linkowanie wewnętrzne. Unikalny opis kategorii to coś, co pomoże wyróżnić Twoją ofertę od innych.

Jeżeli nie jesteś potentatem który w zasadzie nie potrzebuje reklamy i wybijania się w wynikach wyszukiwania, powinieneś jednak zadbać o to aby opisy kategorii wypełniły się odpowiednią treścią.

Co powinien zawierać opis kategorii?

Jak zacząć? Opracuj sobie swoistą matrycę. Otóż opis kategorii, aby był zgrabny, powabny i aby było gdzie wkładać SEO powinien być odpowiedzią na następujące zagadnienia

  • Jakie produkty zawiera ta kategoria? Czym się charakteryzują? Czy zawiera produkty znanych producentów?
  • Czy ta kategoria zawiera podkategorie? Jeżeli tak, również ujmij je w opisie.

Gdy już znasz odpowiedź na te zagadnienia, masz już szkielet opisu który możesz zacząć wypełniać treścią. Co jest jeszcze ważne?

  • Buyer persona albo sama persona, czyli kim jest Twój klient. Nakreślenie profilu potencjalnego klienta pomoże Ci wczuć się w rolę potencjalnego nabywcy produktu. Możesz spróbować postawić się na jego miejscu i zastanowić się co interesowałoby go w danej kategorii.
  • słowa kluczowe czyli wabik na boty! To one poinformują algorytm o czym jest dana strona, podstrona. Bez obaw stosuj odmiany, czy też synonimy  fraz kluczowych dla danej kategorii.
  • pisz zrozumiale. Bełkot nie jest mile widziany. Bądź konkretny i oprócz prezentacji kategorii(czy podkategorii) skup się na języku korzyści.  Innymi słowy naszkicuj co zyska klient nabywając akurat te a nie inne produkty.
  • opis powinien być odpowiednio długi. Średnio podaje się, że jest to ok 2000-3000 znaków. Dla niektórych bywa to ciężkie do zrobienia, ale spokojnie: da się! 🙂
  • formatuj tekst: stosuj nagłówki z głową i pogrubiaj najważniejsze frazy. Jakie nagłówki? Zależy od strony. Ja zazwyczaj używam h2 i h3, gdzie h2 jest wyżej w hierarchii , a h3 to jakby podpunkt w nim.
  • Fraza kluczowa dobrze się czuje w nagłówkach właśnie!
  • nie myśl że oszukałeś system, jeżeli jako opis kategorii wkleiłeś listę „gołych” słów kluczowych bez jakiejkolwiek wartościowej treści, bo właśnie podciąłeś sobie skrzydła i przygotowałeś hot wings. Takie działania odbiją się czkawką, a nawet banem od Google.

Opisy kategorii – co jeszcze warto wiedzieć

Rada którą zapewne usłyszycie nie raz – pisz tak aby i ludzki odbiorca wyniósł z tych treści coś wartościowego i jednocześnie aby boty indeksujące prężnie tam działały. Ponadto ważne, aby opis kategorii był unikalny – nie kopiuj z innych sklepów, ani opisów ze strony producenta.  Tzw. duplicate content to zło. Google błyskawicznie orientuje się, że ma do czynienia z plagiatami i obniża pozycję takich stron, bądź nie wyświetla ich wcale(ze stada stron o identycznych opisach wyświetli jedną, reszta jest ukryta, bo i po co ją eksponować skoro nic nie wnosi?).

Owszem, czasami w głowie pustka i potrzebna jest inspiracja, więc sprawdź jak to wygląda u kogoś innego ale oby to nie była tzw. „agresywna inspiracja”. Wyłap tendencję, złap za frazy kluczowe i pisz sam.

Nie masz czasu samodzielnie robić opisów kategorii? Nie trafiasz we frazy kluczowe, albo po prostu czujesz, że to nie Twoja bajka? Skontaktuj się z nami. Profesjonalnie podchodzimy do tematu i  tworzymy unikalne opisy kategorii. Sprawimy, że wykresy pójdą w górę.