Spis treści
Personal branding to pojęcie, które już od kilku lat gości na polskim rynku marketingu. Liczba specjalistów zajmujących się kreowaniem wizerunku zwiększa się z roku na rok. Jeszcze do niedawna personal branding był zarezerwowany wyłącznie dla ważnych osobistości, takich jak politycy czy celebryci. Dziś jednak wiemy, że pojęcie to dotyczy bezwzględnie wszystkich. W tym artykule skupię się na kreowaniu wizerunki wizerunku marki w Internecie.
Tak jak już wspominałem personal branding polega na budowaniu własnej marki, dzięki zarządzaniu wizerunkiem. Nie oznacza to jednak, że działania te są wykonywane pochopnie i bez wcześniejszego przemyślenia. Personal branding to opiera się przede wszystkim na strategii marketingowej, która pozwoli Ci przedstawić Twój rzetelny obraz – to właśnie on będzie odbierany przez Twoich klientów, a jak wiadomo jak Cię widzą, tak Cię piszą.
Samo pojęcie strategii marketingowej może wydawać Ci się nieco tajemnicze i poważne, ale pod żadnym pozorem nie należy się go bać i obawiać się, że personal branding może dotyczyć tylko i wyłącznie ważnych osób. Zaznaczę to raz jeszcze – personal branding jest dla każdego, a prowadząc firmę, nie tylko w Internecie, należy zadbać o to, aby marka była postrzegana w samych superlatywach. Warto także pamiętać, że to nieustanny rozwój i pewnego rodzaju inwestycja, która przynosi ogromne korzyści.
Na samym początku zaznaczę, że postawienie sobie konkretnych celów w personal brandingu jest kluczową kwestią. Każdy z nich powinien być dokładnie określony, a przede wszystkim jednak realny do osiągnięcia. Ważne jest również uzgodnienie czasu. Budowanie wizerunku marki nie może przecież trwać w nieskończoność. Do postawionych przed sobą celów trzeba dojść w określonym terminie. Inaczej cały proces będzie trwał o wiele za długo.
Warto zdać sobie sprawę z tego, że na początku drogi budowania wizerunku marki to Ty sam jesteś własnym ekspertem i doradcą. Niezależnie od tego czy to zadanie będziesz wykonywał samodzielnie czy skorzystasz z pomocy specjalisty od kreowania wizerunku to Twoje cele będą zawsze u Twojego źródła. To Ty będziesz musiał opowiedzieć swoją historię tak, aby była chwytliwa i zaciekawiła Twoich odbiorców. Jak widzisz wszystko zależy właśnie od Ciebie.
Każda marka, która chce pokazać się światu lub na rynku lokalnym musi być przede wszystkim autentyczna. Żaden potencjalny klient nie nawiąże z Tobą współpracę, jeśli Twój wizerunek będzie niespójny z tym, co robisz. Jako np. dietetyk czy trener personalny nie powinieneś mieć nadwagi i w czasie przerwy zajadać się słodkimi batonami. Natomiast dentysta musi pochwalić się nienagannym uśmiechem i uzębieniem – inaczej straci swoich dotychczasowych pacjentów i nie znajdzie nowych.
To jednak nie wszystko. Aby móc osiągnąć sukces jako silna i wiarygodna marka musisz skutecznie wyróżnić się na tle innych. Podstawowym czynnikiem, który daje taką możliwość są emocje. Jeśli już na starcie wzbudzisz zainteresowanie, i to takie pozytywne to z pewnością zostaniesz zapamiętany na dłużej. Twoi klienci częściej będą do Ciebie wracać, a także polecać wśród własnych znajomych.
Budowanie wizerunku marki w dużej mierze zależy od poznania samego siebie. Musisz poznać swoje mocne strony, dzięki którym dowiesz się nad czym musisz jeszcze popracować, aby stać się marką, o której tak naprawdę sam marzysz i podziwiasz. Możesz np. poprosić swoich najbliższych lub pierwszych klientów, aby wyrazi szczere zdanie o Twojej firmie. W ten sposób to właśnie te zalety będziesz pokazywał innym.
Ważne jest również, abyś określił swoje wartości. Pomyśl o tym, czego z pewnością nie zmieniłbyś w swojej firmie i niezmiennie się tego trzymaj. Jeśli najważniejsza jest dla Ciebie jakość, to nie zniżaj jej, bo tego chce jakaś część Twoich klientów.
Teraz czas na cele, o których wspominałem w jednym z wcześniejszych akapitów. Musisz zbudować pewną wizję swojej marki i dążyć do niej w określonym czasie. Za punkt wyjścia możesz wziąć swoje zalety i mocne strony. Mając ich świadomość będzie Ci łatwiej dojść do wyznaczonych celów.
Poznaj także swoją grupę docelową. Zacznij od określenia tej, która będzie najlepiej pasowała do odbiorców twoich produktów czy usług. Pamiętaj przy tym, aby faktycznie do nich dotrzeć, wybierz ją więc w pełni realistycznie. Zastanów się przy tym, w jaki sposób możesz rozpocząć z nimi profesjonalną relację, która zakończy się sfinalizowaniem transakcji.
Skoro już jesteśmy przy profesjonalizmie to bardzo ważne jest, aby właśnie w taki sposób kierować swoją firmą. Taka spójność i konsekwencja w biznesie jest bardzo dobrze odbierana w oczach klientów. W końcu postrzegają Cię oni poprzez pryzmat tego, w jaki sposób się zachowujesz i komunikujesz. Profesjonalny wizerunek firmy świadczy o jej stabilności i pozycji na rynku.
Personal branding i cały proces budowania marki tak naprawdę można przedstawić za pomocą trzech etapów. Są nimi:
Każde działanie, które ma za zadanie zwiększyć wartość, jaką jest personal branding musi być swobodne i autentyczne. To wizytówka Twojej firmy, którą warto udoskonalać, aby nie spocząć na laurach. Personal branding to ciągły rozwój i inwestowanie w swoją przyszłość. Najlepsze efekty osiąga się wyłącznie ciężką pracą. W budowaniu wizerunku marki ważne jest także poświęcenie i cierpliwość. Nawet jeśli upragnione efekty pojawią się po pewnym czasie, wiedz, że gra jest warta świeczki.