Pisanie tekstów na zlecenie – czy to łatwa praca?

W kategoriach: Copywriting, Tagi: Poradnik copywritera,

Pisanie tekstów to domena copywritera. Zawód ten bywa niedoceniany, ponieważ wielu osobom wydaje się, że nie jest to ambitne zadanie. Nic bardziej mylnego. Copywriting to obszerna dziedzina, wymagająca nie tylko kreatywności czy umiejętności pisania chwytliwych tekstów. Bardzo istotne jest również robienie skutecznego researchu, czy znajomość zasad jakimi rządzi się SEO

Pisanie tekstów jako praca

Siedzi przed komputerem i tylko klepie w klawiaturę? I to jest prawdziwa praca? Tak się składa, że tak. I to nieraz bardzo wymagająca. Konieczne są duże pokłady skupienia, tzw. “lekkie pióro” czyli dobry styl pisania i wyśmienita organizacja pracy własnej. Co więcej, pisanie tekstów niejedno ma imię. Rodzajów tekstów którymi zajmują się copy, jest wiele a każdy z nich ma nieco inną charakterystykę. Najczęściej są to:

  • wysokiej jakości artykuły eksperckie
  • treści blogowe – poradniki, rankingi, prezentacje produktów
  • treści na strony www
  • teksty zapleczowe
  • opisy produktów i kategorii do sklepów internetowych
  • teksty do publikacji w Social Media
  • teksty na ulotki
  • teksty newsletterów i mailingów
  • …i wiele innych

Zaprawieni w bojach reklamowych copywriterzy wymyślają również slogany, hasła reklamowe bądź zajmują się namingiem, czyli tworzeniem chwytliwych nazw dla firm, oferowanych przez nich usług i produktów. Pisanie scenariuszy reklamowych, streszczeń, czy historyjek również nie należy do rzadkości.

Na rynku doskonale radzą sobie copywriterzy piszący w kilku językach.

Czy każdy może zajmować się pisaniem tekstów?

Z zewnątrz copywriting prezentuje się bardzo przystępnie i jawi się jako niesłychana okazja – zarabiać siedząc w domu i pisząc? Fantastyczna sprawa. O tym, że rzeczywistość nie jest aż taka kolorowa przekonało się już trochę osób, które ochoczo wzięły się za pisanie tekstów. Nie wystarczy, że potrafi się pisać bez błędów ortograficznych czy stylistycznych i to, że polonistka w szkole zawsze zachwycała się Twoimi klasówkami. Każdy zawód ma pewne wymagania. Copywriter powinien znać język sprzedaży, wiedzieć jak zwracać się do odbiorcy, i jak zbudować treść tak, aby przyniosła zamierzone efekty.

W tej branży wykształcenie nie jest istotne – liczy się to, co potrafimy. Dlatego też, warto budować portfolio które dostarczy ewentualnym praco- i zleceniodawcom dowodów na to co umiemy wyczarować za pomocą słowa.

Swój warsztat copywriterski należy stale szlifować, sporo się uczyć i wdrażać to w tworzone treści. Nie zawsze temat zleconego artykułu będzie tym wymarzonym, niemniej pisanie trzeba lubić. Osoba która wykonuje tę pracę bez pasji, może bardzo szybko się wypalić. Naszym zdaniem życie jest za krótkie na to, aby pracować bez satysfakcji.

Copywriting – co warto wiedzieć

Teksty powinny być unikalne – bez znaczenia, czy to artykuł na bloga, czy treści na ulotkę reklamową. Wymagane są tu więc pokłady kreatywności. Ponadto nieoceniona będzie znajomość marketingu. Przyda się również dobry zmysł obserwacji oraz wiadomości z zakresu psychologii – to wszystko pomoże tworzyć teksty które działają.

W tej branży, copywriter uczy się przez całe życie. W momencie, gdy przez myśl przemknie mu, że chyba nic go już nie zaskoczy, wszechświat zechce mu udowodnić, że się myli.

Bardzo przyda się również znajomość zasad SEO bowiem SEO copywriting rozwija się prężnie. Dzięki odpowiedniemu doborowi fraz i umiejętnemu rozmieszczeniu ich w tekście można pozytywnie wpłynąć na proces pozycjonowania się strony internetowej na której owe treści zostaną umieszczone. Pamiętaj, aby nie robić tego kosztem merytorycznej wartości tekstu!

Pisanie tekstów – nie takie proste jak się wydaje

SEO, język korzyści, język perswazji, teksty na landing page… jednak to pisanie nie jest tak proste jakby się wydawało. Do tego wymaga sporej dawki samozaparcia i znakomitej organizacji czasu bo jednak jest to zajęcie czasochłonne. Niemniej, jeśli naprawdę lubisz pisać, masz otwarty umysł i lubisz się uczyć to jak najbardziej masz szansę się rozwinąć w tej dziedzinie.