Łączenie pisania kreatywnego z umiejętnym wykorzystywaniem dobrych praktyk SEO

Marketing internetowy stale się rozwija, a co za tym idzie, na rynku stale pojawiają się nowe oferty pracy. Firmy z różnych branż przenoszą swoje usługi do sieci, dlatego też potrzebują osób, które będą zajmować się promowaniem firmy w internecie, w tym także copywriterów. 

Pojawia się wiele pytań: Czy praca copywritera jest dla każdego? Czy ja też sobie w niej poradzę? Czy by być dobrym copywriterem wymagany jest wrodzony talent? Czy można nauczyć się pisania? Co robić, by robić to dobrze? 

Chcesz pisać? Czytaj!

Nawet najlepszemu copywriterowi z kilkunastoletnim doświadczeniem zdarzają się momenty, w których ciężko jest skleić choćby jedno sensowne zdanie. Taka natura – nic nie poradzisz. Z reguły kolejnego dnia praca wre na podwójnych obrotach, a chwile słabości zdarzają się każdemu i jest to zupełnie poprawne. 

Prawdą jest, że w pracy copywritera duże znaczenie ma zamiłowanie do tworzenia treści oraz do literatury. Jeśli nie lubisz pisać, nie sprawia Ci to przyjemności, myślę, że nie będzie Ci łatwo, a wręcz będziesz się męczyć, ponieważ praca copywritera polega głównie na tworzeniu treści. 

W czasach szkolnych pisanie wypracowań i rozprawek nie sprawiało Ci najmniejszego problemu? Kiedy rówieśnicy wykazywali niezadowolenie i niechęć, Tobie wręcz odrabianie tego typu pracy domowej sprawiało przyjemność? Bardzo dobrze, dokładnie wiem, jakie to uczucie. 😀 W tego rodzaju pracy nie warto osiadać na laurach, a stale rozwijać swoje umiejętności i kształtować kreatywne tworzenie treści. Oczywiście lekkie pióro znacznie ułatwia zadanie, jednak kluczem do sukcesu jest stały rozwój. 

Uważam, że jednym z najważniejszych kroków do kreatywnego pisania jest literatura. Warto czytać, by dobrze pisać. Co do tego, jaką literaturę wybrać – nie ma określonej reguły. Czy to powieści kryminalne, fantastyczne, romantyczne, poezja, czy książki naukowe – każdy rodzaj literatury rozwija umiejętności kreatywnego pisania oraz pozwala zupełnie inaczej spojrzeć na tworzenie treści. 

Kreatywne pisanie w praktyce

Nie ma nic bardziej prawdziwego, jak powiedzenie “praktyka czyni mistrza” i to chyba w każdej dziedzinie, również w tworzeniu treści. Jeśli chcesz rozwijać swój warsztat pisarski to po prostu pisz. Taka prosta rzecz i działa! 

Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją karierę copywritera lub po prostu pragniesz pisać, bo być może przyda się w pracy lub w życiu codziennym dobrym sposobem będzie założenie prywatnego bloga lub stworzenie folderu, do którego będziesz wrzucać tworzone przez Ciebie treści. Pisz o codziennym życiu, o czymś, co lubisz i co sprawia Ci przyjemność, o swoim hobby lub prowadź bloga w formie pamiętnika – cokolwiek. Ważne, by stale pisać. 

Po upływie kilku dni warto wrócić do napisanego tekstu, przeczytać na spokojnie. Wyłapiesz błędy oraz dostrzeżesz pewne aspekty, które warto poprawić, a które były niezauważalne przez Ciebie podczas tworzenia artykułu. Prywatne tworzenie treści pozwala wypracować własny styl. To, co równie ważne, to oczywiście ortografia oraz poprawność stylistyczna. W pracy copywritera nie ma miejsca na wpadki ortograficzne, dlatego jeśli miewasz problemy z błędami, warto nad nimi popracować. 

Pisanie tekstów, a SEO

Kreatywne pisanie, a tworzenie treści pod kątem SEO ? Jedno nie wyklucza drugiego, a wręcz przeciwnie, połączenie dwóch praktyk może przynieść ogromny sukces. 

Pewnie większość z Was słyszała powiedzenie “content is king”. Praca copywritera polega na tworzeniu treści, które będą wartościowe dla czytelnika oraz dla robotów Google. Pozycjonowanie stron internetowych jest procesem złożonym, ale dzięki temu strona pojawia się wyżej w wynikach wyszukiwania i wzrasta ruch na stronie. Dla wyszukiwarki Google duże znaczenie mają prawidłowo zoptymalizowane treści pod kątem SEO. Jak połączyć pisanie kreatywne, z zastosowaniem SEO?

Dobór słów kluczowych

Podczas tworzenia treści na stronę internetową, sklep internetowy lub na bloga warto pamiętać, że treść powinna być merytoryczna, przejrzysta i czytelna dla odbiorcy, a także wartościowa dla robotów wyszukiwarki Google. Dlatego przed przystąpieniem do pisania warto zrobić analizę słów kluczowych i wybrać kilka głównych fraz, nie zapominając o frazach z długiego ogona. Słowa semantycznie powiązane również bardzo dobrze się sprawdzają i warto je umieszczać w treści. 

To, o czym warto pamiętać, to by nie przesadzać z ilością słów kluczowych. 

Naturalnie wplątane w zdanie poinformują boty, czego dotyczy strona, a dla czytelnika treść nie będzie “nachalna” i w większości przypadków odbiorca nawet się nie zorientuje, która fraza to ta kluczowa. 😉

Co z odmianą słów kluczowych? Bez problemu słowa kluczowe można odmieniać przez przypadki, mogą również występować w liczbie mnogiej. Google świetnie daje radę z wyszukiwaniem i rozpoznawaniem odmienionych fraz kluczowych, dlatego problem z zastanawianiem się “jak zbudować zdanie, by fraza kluczowa w nim zawarta wyglądała naturalnie” – znika.

Rodzaj treści dopasowany do grupy docelowej

Tworząc content na stronę internetową czy bloga bardzo ważne jest, by dopasować styl wypowiedzi do grupy docelowej. Dlatego wcześniej warto zrobić research, przez kogo odwiedzana jest strona internetowa, w jakim wieku są odbiorcy oraz czym się zajmują. Wyobraź sobie, że tworzysz treści na bloga lifestylowego dla młodzieży lub poradnik dla pacjentów kliniki wykonującej zabiegi medycyny estetycznej. Dopasowanie treści do grupy docelowej jest bardzo ważne. 

Nagłówki, śródtytuły i wypunktowania

  • Nagłówki – zastosowanie słów kluczowych w nagłówkach informuje boty Google, czego dotyczy podstrona, a także są wskazówką, czego dotyczy dany fragment tekstu dla tych odbiorców, którzy jedynie “rzucają okiem” na treść. Warto umieszczać nagłówki w odpowiedniej hierarchii. H1 jest najsilniejszy i powinien zostać użyty wyłącznie raz, jako tytuł. Najczęściej używa się nagłówków h2 i h3. 
  • Śródtytuły, wypunktowania oraz pogrubienia – sprawiają, że treść jest czytelna, przejrzysta i “przyjemna dla oka”.

Tworząc teksty należy przede wszystkim pamiętać, by były naturalne, merytoryczne, z przekazem. To odbiorca jest najważniejszy, więc warto pisać na tematy, które są w danym momencie pożądane przez czytelników. Ćwicz i pamiętaj, by nie upychać słów kluczowych na siłę. 😎