SEO copywriting – poradnik początkującego copywritera


Język giętki sprawnie przelewany na papier, słownictwo zasobne, do tego zgrabny styl, umiejętność życia z ortografią i gramatyką za pan brat. To właśnie czyni copywritera.  W ferworze przyjmowania nowych wyzwań , zapewne natrafi się zlecenie napisania tekstu pod SEO, czyli tzw. SEO copywriting który wpisuje się w content marketing.  Rozsiadłszy się na poduszce własnych doświadczeń przedstawiam to, co warto aby kiełkujący seo copywriter przyswoił, niczym witaminę D w słoneczny dzień. Bywa, że szkolenia SEO nie do końca są dostosowane pod copywriterów.

Co wtedy? Jak to ma wyglądać? I jak wybrnąć z niektórych problemów?

SEO copywriting poradnik

Jako, że nie wiem w jakim odcieniu zieleni jest mój czytelnik szukający wskazówek odnośnie tekstów SEO i ogólnie pozycjonowania stron, zaczniemy od początku a potem damy susa dalej 🙂

SEO czyli Search Engine Optimization to działania mające wynieść daną witrynę na jak najwyższą pozycję w wyszukiwarce. Dzięki temu więcej osób odwiedzi daną stronę, a większy ruch to szansa na wieczny zysk. Goniąc wiedzę po sieci napotkałam na sympatyczny cytat :

"Jeżeli chcesz ukryć zwłoki, ukryj je na drugiej stronie wyników wyszukiwania"

…niestety nie wiem kto jest autorem cytatu, ale trafiony w punkt! Wszak kto tam zagląda?

Jednym z warunków pięcia się strony, po drabinie wyników wyszukiwania do góry jest zadbanie o dobrą jakość tekstów na stronie. Mowa tu o wpisach na bloga, artykułach, opisie działalności firmy, opisach kategorii czy wreszcie o opisach produktów. To w tych wpisach umieszcza się frazy kluczowe które mają za zadanie ciągnąć stronę do góry. Jak mnie na siłowni, na wyciągu górnym gdy zbyt ambitnie podeszłam do swoich możliwości udźwigowych (kogo kiedyś też porwało do góry, temu piątka).

Tak frazy kluczowe, to te słowa które często Ci nie pasują gdy tworzysz tekst, bo może brzmią dla Ciebie nienaturalnie, ale ich listę dostajesz do obowiązkowego użycia. To właśnie one dają cynk botom indeksującym o czym jest dana strona,a to przekłada się na pozycjonowanie. Seo copywriter ma za zadanie umiejętnie je rozmieścić w stworzonej przez siebie, smakowitej dla bota jak i człowieka treści.

Frazy kluczowe – skąd brać

Dobór fraz kluczowych to nie radosne losowanie, na przypadek nie ma tu miejsca. Człowiek włącza analityczną część umysłu i wspierając się odpowiednimi narzędziami sprawdza jakich fraz odnośnie konkretnego tematu ludzie szukają najczęściej. Pomocne tu bywają takie narzędzia jak:

I inne zawierające rozbudowane bazy słów kluczowych.  Zobaczysz tam co jest najczęściej wyszukiwane i jakich fraz warto się trzymać. Nie masz pomysłu? W tych narzędziach podejrzysz frazy na jakie pozycjonuje się konkurencja – tutaj możesz się zainspirować 😉 Warto też wpisać frazę w wyszukiwarkę i sprawdzić co innego,  podobnego proponuje Google – to także jest tworzone na podstawie częstotliwości wyszukiwań.  Dostałeś listę słów kluczowych i sam nie musisz za nimi szperać? Uff 😉 No to do dzieła.

Tekst SEO – co powinien zawierać?

Frazy kluczowe

Powyżej wspomniane frazy to treść bycia SEO copywriterem! Być może masz określone ile razy masz użyć słowa na daną ilość znaków, a może nie – natomiast nie ma co przesadzać. Algorytmy są inteligentne i używanie frazy w co drugim zdaniu przyniesie odwrotny skutek do zamierzonego.  Uwaga: z powodzeniem możesz stosować odmiany tych słów!  Jest to wielkie uff, ponieważ tekst na frazę nieodmienianą byłby trudniejszy do stworzenia. A jeszcze trudniejszy do strawienia.

Nagłówki

Nagłówki (h2-h6)to nie tylko twory które dzielą blok tekstu na krótsze fragmenty. Są również swoistą nawigacją dla botów, na temat tego o czym jest dana strona. Jaki z tego wniosek ? Stosuj nagłówki i umieszczaj w nagłówkach frazy kluczowe. Stosuj je umiejętnie – im ważniejsza treść, tym wyższy nagłówek. W tym wpisie użyłam nagłówków h2 i h3.  Co z h1 –  z pewnością usłyszysz że na stronie może wystąpić tylko razi że lepiej zostawić go od strony oprogramowania. Tworząc wpisy nigdy nie używam h1.

Jeżeli używasz wordpressa to nagłówki kryją się nad polem tekstu:

 

Jeżeli tworzysz tekst w Google Docs aby później przesłać go odbiorcy, zaznacz tekst który chcesz uczynić nagłówkiem, kliknij Formatuj, następnie Style akapitu i wybierz interesujący Cię nagłówek.

 

Acha, nagłówek nie tylko powinien stanowić pożywkę dla bota, ale i informować istotę ludzką o czym jest dany fragment. Pomyśl sam: wszystkie napotkane artykuły czytasz od dechy do dechy, czy może skanujesz wzrokiem śródtytuły i pogrubienia aby  zyskać pojęcie o czym jest artykuł i czy warto go czytać? No właśnie 🙂

Unikalna treść

Naturalnym jest iż droga na skróty nęci i kusi. Jakkolwiek pójście na skróty przez łąkę sąsiada bywa dobrą opcją jeżeli sąsiad nie ma wiatrówki, a na łące nie pasie się byk, tak jako seo copywriter wystrzegaj się duplikatów. Nie kopiuj ! Ani z innych stron, ani z tej samej . Spotkałam się z przypadkiem gdzie osobnik wynajęty jako SEO copywriter w ekspresowym tempie tworzył opisy produktów bo kopiował jeden od drugiego i tylko zamieniał nazwy – nie tędy droga. Gdy boty uznają, że strona zawiera plagiaty negatywnie odbije się to na pozycji strony. Mniejsza widoczność to mniejszy zysk. Może się okazać, że znalazłeś idealny przepis aby strona którą miałeś ulepszyć słowami, dzięki Tobie dała nura w dół. Z ang. zwie się to duplicate content – nie baw się w to.

Dopilnuj aby treści były też merytoryczne i niosły ze sobą wartość!

Pogrubienia

Stosowanie pogrubień to dobra praktyka nie tylko jeżeli chodzi o boty, ale i o czytelnika który skanując tekst wzrokiem szuka punktów zaczepienia. Pogrubiaj ważne fragmenty jak i frazy kluczowe.

Tworzymy tekst SEO – czego ma unikać, a czego się trzymać SEO copywriter

Na tapetę bierzemy najczęstsze błędy jakie popełnia początkujący seo copywriter.  Drobne uwagi techniczne które pomogą stworzyć dobry tekst SEO.

Unikaj wymieniania dużej ilości słów kluczowych po przecinku

Gdy opracowujecie wpis w którym prezentujecie ofertę jakiegoś producenta, trudno oprzeć się pokusie aby wymienić produkty dostępne w jego ofercie po przecinku, lub od pauz. Duże zagęszczenie słów kluczowych następujących tuż po sobie nie jest mile widziane. Co zrobić? Rozbij tekst na kilka zdań. Zamiast zdania:

W ofercie producenta znajdziecie sandały dziecięce, trzewiki dziecięce, półbuty dziecięce, obuwie zimowe, obuwie profilaktyczne...

Proponuję:

W ofercie producenta znajdziecie sandały dziecięce jak i wysokiej jakości trzewiki dziecięce. 
Co więcej zastaniecie Państwo szeroką ofertę półbutów dziecięcych oraz obuwia zimowego. Na uwagę zasługuje również obuwie profilaktyczne...

Dzięki temu uzyskasz nieco przerwy między kolejnymi słowami kluczowymi. Poniżej przydatne do takich operacji zwroty:

  • dlatego
  • dodatkowo
  • następnie
  • kiedy
  • mianowicie
  • bez wątpienia
  • biorąc pod uwagę
  • dzięki temu
  • faktem jest że
  • krótko mówiąc
  • oznacza to

..i wiele innych. Trzeba dostosować do konkretnego zdania i kontekstu.

Unikaj zaczynania zdań od tego samego wyrażenia – najczęściej frazy kluczowej

Cóż, zdarza się to często. Niejednokrotnie przyjdzie tworzyć tekst na tematy których zupełnie się nie czuje. Częste jest wtedy zaczynanie od konkretnej frazy kluczowej i budowanie zdania – jest to najłatwiejsze.

Buty dziecięce to bardzo ważny element garderoby. Buty dziecięce wykonane są ze skóry naturalnej. Buty dziecięce posiadają wygodne zapięcie na rzepy.

Niestety, ciężko, mechanicznie się to czyta i lepiej jednak miksować. Oczywiście to przykład wyrwany z kontekstu, powyższe zdania nie następują po sobie, ale chodzi o zaczynanie się od tej samej frazy. Postaraj się to zminimalizować. Przestawiaj szyk zdania, umieść daną frazę raz na końcu, raz w środku. Np.

Buty dziecięce to bardzo ważny element garderoby. Skóra naturalna to jeden z najlepszych surowców z jakich wykonuje się buty dziecięce. 
Zapinane na rzepy buty dziecięce to gwarancja wygody.

Poprzestawiane? Pewnie, że tak. I od razu inaczej.

Unikaj strony biernej

Biorąc pod względem czytelności zaleca się stosowanie strony czynnej. Zamiast ” Produkt ten stworzono…” o ile jest możliwe „Stworzyliśmy ten produkt…”.  Nawet w rozmaitych poradnikach o stylu pisania poczytasz, że stronę bierną stosuj tylko wtedy jak już naprawdę musisz. To ukłon w stronę odbiorcy.

Zdania wielokrotnie złożone stosuj z umiarem

Pamiętaj, że nawet jako SEO copywriter piszesz najpierw dla ludzi, dlatego potem dla algorytmów. Zdania wielokrotnie złożone są niesamowicie ciężkostrawne. Wyszedł tasiemiec? Podziel go na kilka krótszych zdań. Tekst wtedy zyska.

 

To tylko kilka podstawowych zasad które warto aby aspirujący SEO copywriter miał na uwadze. Dzięki temu jego artykuły mogą okazać się trampoliną jeżeli chodzi o pozycjonowanie sklepów internetowych czy innych stron.  Do samego tematu tworzenia tekstu jeszcze wrócę i podam tipy które sprawdzają się w moim przypadku.