Canonical – czym są linki kanoniczne i kiedy je stosować?

Spis treści

O tym, czym jest duplicate content oraz jaki wpływ ma na pozycję strony wiedzą nawet osoby dopiero rozpoczynające swoją przygodę z pozycjonowaniem. Duplikaty treści nie są niczym dobrym zarówno w świecie rzeczywistym, jak i w sieci. Niestety, często zdarzają się szczególnie w sklepach internetowych bądź na stronach o bardzo podobnej tematyce. Po wykryciu przez bota Google powielonych treści pozycja strony spada, co w rezultacie skutkuje zmniejszeniem ruchu na stronie, a tego przecież byśmy nie chcieli. Z pomocą przychodzą linki kanoniczne, które pozwolą uniknąć niechcianych spadków.

Co to jest canonical?

Canonical zwany również linkiem kanonicznym znajdującym się w sekcji <head> na stronie www. Linki kanoniczne mają za zadanie informować boty Google, która ze stron jest “priorytetowa” i powinna zostać zaindeksowana.

Wpisując zapytanie w wyszukiwarkę, Google wyszukuje odpowiedzi i trafia na wiele różnych stron z bardzo podobną lub nawet identyczną treścią. Linki kanoniczne mają za zadanie podpowiedzieć wyszukiwarce, która strona jest oryginalna i powinna wyświetlać się na najwyższej pozycji. Stosując canonicale wskazujemy robotom indeksującym która treść jest wartościowa, oryginalna – jest linkiem kanonicznym. W ten sposób robot Google dostaje informację, że ten adres URL powinien zostać zaindeksowany, a podstrony z tą samą treścią nie będą indeksowane.

Warto wspomnieć, że boty Google nie mają obowiązku “sugerować się” naszą podpowiedzią, jednak w większości przypadków podany przez nas link kanoniczny jest traktowany priorytetowo.

Kiedy warto stosować linki kanoniczne?

Zastosowanie canonical w e-sklepie

Najlepszym i jednocześnie najczęściej spotykanym przykładem stosowania canonical będą sklepy internetowe posiadające kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt podobnych do siebie produktów, różniących się wyłącznie kolorem bądź wielkością.

Wiemy, że treść na stronie powinna być merytoryczna, nie za krótka i przede wszystkim unikalna. Nie jeden copywriter wie, ile trudu przynosi napisanie kilkadziesiąt unikalnych opisów produktów różniących się wyłącznie kolorem, np. piłki w kolorze żółtym, zielonym i czarnym.

Dobrym sposobem będzie zlecenie stworzenia opisów kilku osobom, które będą używać innych sformułowań. Jednak często jest to niemożliwe, a opisy nadal będą bardzo podobne.

Jeśli nie jesteśmy w stanie stworzyć unikalnych opisów dla wszystkich produktów warto stworzyć opis główny, ustawiając linki kanoniczne do pozostałych produktów. Tutaj warto zaznaczyć, że użytkownik wpisując zapytanie w wyszukiwarce otrzyma wyłącznie link do produktu, który wybraliśmy jako “główny”.

Sortowanie produktów według konkretnych parametrów

Jeśli użytkownik ma możliwość sortowania produktów w sklepie internetowym, np. według rozmiaru czy koloru to w tym momencie zmienia się adres URL, ale treść na stronie (opisy kategorii i produktów) pozostaje bez zmian. Wtedy warto wskazać adres najbardziej pasujący do kategorii ustawiając link kanoniczny.

Artykuł na blogu w kilku podkategoriach

Publikując artykuł na blogu często przypisujemy go do kilku podkategorii/działów. Owszem, adres URL zmienia się, ale wiemy, że treść pozostaje bez zmian. W tym przypadku również warto zastosować tag canonical.

Strona internetowa w dwóch wersjach

Coraz częściej korzystamy ze smartfonów. Telefon służy nam nie tylko do komunikacji, ale i zdobywania informacji oraz przeglądania wielu stron internetowych. Z tego właśnie powodu wielu właścicieli stron internetowych decyduje się na dwie wersje – na mobile i urządzenia stacjonarne. W tym przypadku również nie powinniśmy zapominać o canonical.

Zewnętrzny duplicate content

Tworząc opisy kategorii, produktów czy publikując artykuły na blogu jesteśmy narażeni na skopiowanie naszej treści przez konkurencję. Dlatego warto zastosować tag canonical na tych podstronach, dodatkowo zamieszczając datę publikacji. W ten sposób informujemy Google, że jako pierwsi opublikowaliśmy daną treść na stronie.

Linki kanoniczne, a przekierowanie 301 – czym się różnią?

Niejednokrotnie spotkaliśmy się z przypadkami, gdzie canonical został błędnie nazwany przekierowaniem. Na stronie, gdzie było wymagane ustawienie przekierowania 301 został wprowadzony canonical możemy zauważyć spadek pozycji w wynikach wyszukiwania. Dlatego postanowiliśmy wyjaśnić, jakie są różnice między tagiem canonical, a przekierowaniem 301.

Kiedy ustawić przekierowanie 301, a kiedy atrybut canonical?

Przekierowanie 301 przede wszystkim stosujemy w sytuacji, gdy zmieniamy lokalizację naszej witryny lub po wdrożeniu certyfikatu SSL, a także podczas zmiany adresów URL. Przekierowanie sprawia, że “stara” strona po pewnym czasie przestaje być indeksowana, a cała uwaga skupia się na nowym adresie.

W przypadku linków kanonicznych sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Canonical używamy w przypadku duplicate content – ma na celu wskazanie wyszukiwarce, która strona zawiera oryginalną treść i powinna wyświetlać się na najwyższej pozycji.

Czynniki mające wpływ na poprawne wprowadzenie linków kanonicznych

Wprowadzenie tagu canonical nie jest trudnym zadaniem, jednak należy pamiętać o kilku czynnikach, które mają znaczący wpływ na poprawne wprowadzenie atrybutu canonical.

  • Przede wszystkim należy zwracać uwagę, czy w linku nie wkradła się literówka lub błąd w pisowni.
  • Jeden link kanoniczny na jednej stronie, jeśli wprowadzimy kilka, Google nie weźmie pod uwagę żadnego z nich.
  • Wybieraj stronę z wartościową, merytoryczną i dobrej jakości treścią.
  • Tagu canonical nigdy nie wprowadzamy w body – wyłącznie w nagłówku http lub.

Linki kanoniczne mają pozytywny wpływ na pozycjonowanie. W ten sposób zmniejszamy liczbę powtarzających się treści. W pewien sposób decydujemy np. jaki produkt zobaczą użytkownicy w wyszukiwarce, a boty Google szybciej odnajdują wartościowe (oryginalne) linki. To wszystko sprawia, że pozycja strony w wynikach wyszukiwania znacznie wzrasta.

Informacje o autorze