Działania SEO – jak je przyśpieszyć, gdy inni zwalniają

Budowanie widoczności organicznej w wyszukiwarce Google to efekt regularnych działań – nie tylko po stronie specjalisty SEO, ale i właściciela serwisu. Podczas codziennej pracy często ciężko znaleźć czas na działania związane z optymalizacją lub przebudową serwisu internetowego. Natłok obowiązków związanych z prowadzeniem firmy nie pozwala w wielu przypadkach zająć się działaniami SEO. Podczas obecnej sytuacji związanej z epidemią i przestojem wielu firm – warto wykorzystać ten okres na czynności, które pomogą w przyszłości nadrobić straty. W tym artykule postaram się przekazać, jakie czynności warto wykonać, by poprawić widoczność swojego serwisu.

Analiza obecnej widoczności - sprawdź, gdzie teraz jesteś

W sytuacji, gdy wiele firm zajmuje się podsumowaniem obecnych kosztów utrzymania firmy – warto przyjrzeć się naszym ostatnim działaniom SEO. Nie chodzi tu o sprawdzenie kwoty FV za działania SEO i szukania oszczędności, ale weryfikacją, w jakim miejscu jesteśmy. Zweryfikuj, jak wygląda trend widoczności, ruchu organicznego czy też konwersji (w przypadku e-commerce). Nie zamykaj się tylko w samej analizie. Zweryfikuj czy nie masz w zaległych taskach czegoś, co ma wpływ na w/w wyniki działań.

Być może w otchłaniach skrzynki mailowej znajdują się maile od specjalisty SEO? Być może audyt SEO nie był w 100% wdrożony, bo brakowało na to czasu? Teraz jest to najlepszy moment, by podsumować, co zostało wcześniej przeoczone lub uznane za mało ważne w natłoku obowiązków. Po wdrożeniu wszystkich zaległych zaleceń optymalizacyjnych skupmy się nad działaniami, które mają istotny wpływ na widoczność serwisu internetowego.

Content marketing - nikt nie zna firmy i jej zalet lepiej niż Ty

Posiadasz stronę internetową lub sklep online i czytając to, myślisz „przecież mam wdrożone już opisy podstron ofertowych / kategorii sklepu”? Content marketing i praca nad treścią to nie tylko wypchanie kategorii opisami rodem z dużego e-sklepu odzieżowego:

Źródło: https://www.zalando.pl/odziez-damska-bluzy/

Działania związane z treścią to idealny sposób, by dotrzeć do naszych klientów – na każdym etapie ich tzw. Customer Journey (nie tylko na etapie typowo sprzedażowym):

Źródło: https://www.slideshare.net/DamianSakowski/popyt-i-poda-na-content-w-strategii-seo-damian-sakowski

Na powyższej ilustracji możemy dostrzec, na jak wielu etapach ludzie wpisują zapytania dotyczące opon. Jeśli tak, jak na powyższym przykładzie Twoi klienci wpisują takiego typu zapytania, upewnij się, że w swoim serwisie posiadasz np.:

  • blog poradnikowy, który poprzez artykuły odpowiada klientowi, w jaki sposób wybrać odpowiedni produkt,
  • dział opinii, który udostępnia recenzję popularnych produktów,
  • rankingi produktów (np. w jakimś przedziale cenowym),
  • content wspierający obsługę po sprzedażową.

TOP10 na najbardziej konkurencyjne frazy sprzedażowe nie jest z gumy, dlatego warto szukać dodatkowych sposobów na dotarcie do swoich klientów w SERP. Jako właściciel biznesu dobrze wiesz, jakie informacje powinny interesować Twoich klientów. Warto te hipotezy zderzyć z tym, czego faktycznie szukają użytkownicy w wynikach Google. 

Do wyszukiwania takich informacji idealnie posłuży Senuto (https://app.senuto.com/keywords-explorer/), które wyświetla nie tylko powiązane słowa kluczowe, ale i zapytania w charakterze poradnikowym:

Źródło: https://app.senuto.com/keywords-explorer/questions

W okresie przestoju firmy mamy okazję samodzielnie (własnymi zasobami firmy) zająć się tworzeniem treści. Należy to robić na podstawie rozpisanego planu redakcyjnego, który powstał po dokładnej analizie słów kluczowych.

Linkbulding - nie za „miliony monet”

Istotnym czynnikiem rankingowym jest profil linków domeny. Ciężko jest uzyskać efekty na samej pracy z treścią. Im bardziej konkurencyjna branża, tym jest to trudniejsza sprawa. W przypadku, gdy konkurenci pozyskują silne linki – nie zwojujemy bez nich internetu. Taktyki linkbuldingu są bardzo różne – od masowego spamowania po forach, po zakupy publikacji na dużych serwisach internetowych. Drugie rozwiązanie jest w przypadku przestoju firmy dość często odrzucaną taktyką. Czy to jedyne sposoby na pozyskanie linków? W momencie, gdy masz więcej czasu, zastanów się, czy nie ma innych sposobów.

Konferencje i warsztaty

W wielu branżach bierzemy udział w różnego rodzaju wystąpieniach, webinarach (które są w czasie pandemii bardzo popularne). Warto przejrzeć strony internetowe organizatorów i sprawdzić, czy nie znajdują się tam opisy tych wydarzeń oraz nasze dane. Jeśli tak jest, a nie ma tam linku wychodzącego do naszej strony – poproś właściciela strony o dodanie takiego linku. Dobrą praktyką się prośba o link w postaci adresu URL oraz brandu. Oto przykład serwisu dt. WordCamp 2019 w Łodzi:

Źródło: Opis na stronie WordCamp Łódź, który dotyczy mojego wystąpienia https://stokowski.eu/wordcamp2019/ 

Pozyskanie takiego linku zajęło minutę – czas potrzebny na napisanie maila z prośbą o dodanie linku we wzmiance o mnie.

Wywiady i opinie eksperta

Prowadząc firmę i będąc specjalistą w danej dziedzinie, czasami jesteśmy proszeni o udzielenie opinii w naszej specjalizacji. Jeśli bierzesz udział w takich wywiadach, nie zapominaj sprawdzić, czy podczas publikacji umieszczono link do Twojej strony. 

Źródło: https://www.senuto.com/pl/blog/aktualizacja-algorytmu-google-z-12-01-2020/

Jeśli znajdują się takie publikacje, gdzie nie dodano linku – skontaktuj się z redakcją i poproś o dodanie odnośnika. Czasami warto tylko spytać 🙂 

Sponsoring i wsparcie finansowe

Panująca obecnie pandemia spowodowała coraz częściej występujące akty pomocy – w postaci finansowej oraz przekazywania produktów. Firmy, które posiadają poduszkę finansową i możliwości, starają się pomagać innym. Jeśli Twoja firma jest organizatorem jakiejś zbiórki czy innej akcji, mającej na celu wsparcie innych – monitoruj wzmianki w internecie na temat Twojej marki. W jaki sposób można to robić? Poprzez monitorowanie wystąpienia nazwy naszego brandu – z użyciem takich narzędzi jak:

  • Brand24,
  • Unamo,
  • Sentione,
  • Google Alerts.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że po przeczytaniu artykułu, odnajdziesz sposoby na wzmocnienie dotychczasowych działań SEO. Jak widzisz, jest wiele czynności, które można zrobić własnymi zasobami. Okres przestoju firmy może być idealnym momentem, by się nad tym zastanowić i zaplanować działania na najbliższy okres. Nie musisz wydawać na to dużej ilości pieniędzy a czasami jedyny koszt, to czas. Ten czas, którego w czasie pandemii mamy nadmiar. Jeśli nie masz pewności, które działania będą najbardziej optymalne – skontaktuj się ze specjalistą SEO, który odpowiada za działania. 

Marek Stokowski

Specjalista SEO w agencji DevaGroup. Na co dzień uwielbia obserwować wzrost ruchu organicznego klientów oraz ciągle szukać pomysłów na kolejne wzrosty. To, co lubi najbardziej to audyty SEO oraz prowadzenie strategii SEO dla e-commerce. Po godzinach prowadzi bloga o SEO – Stokowski.eu. Prywatnie szczęśliwy ojciec dwóch córek i wielbiciel motocykli.