W dzisiejszym świecie cyfrowym, gdzie marketing internetowy jest kluczowym elementem strategii biznesowej, dwa wskaźniki – ROI (Return On Investment) i ROAS (Return On Ad Spend) – stały się nieodzownym narzędziem dla przedsiębiorców. Te dwa wskaźniki, choć często mylone, mają fundamentalne różnice i służą do mierzenia różnych aspektów efektywności kampanii reklamowych. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu, czym są ROI i ROAS, jak je obliczać i jakie są między nimi różnice.
ROI, czyli zwrot z inwestycji, jest wskaźnikiem używanym do mierzenia skuteczności i efektywności działań firmy. Z kolei ROAS, zwrot z wydatków na reklamę, informuje nas o zwrocie z konkretnej kampanii reklamowej. Chociaż oba wskaźniki dotyczą proporcji między budżetem przeznaczonym na kampanię a osiągniętymi z niej zyskami, różnią się one pod względem tego, co dokładnie mierzą.
W tym artykule wyjaśnimy te różnice, pokazując, jak te wskaźniki mogą pomóc w ocenie efektywności kampanii reklamowych i pomóc w podejmowaniu strategicznych decyzji biznesowych.
ROI i ROAS to pierwsze z wielu skrótów, jakie powinien znać i rozumieć każdy przedsiębiorca. Szczególnie jeśli głównym sposobem promocji firmy w Internecie mają być Kampanie Google Ads. Warto wiedzieć, że marketing online nie jest zbiorem przypadkowych czynności. Odpowiednio prowadzony pozwala na otrzymanie bardzo konkretnych danych, dzięki którym można sprawdzić, czy podjęte działania przyniosły pożądany rezultat, czy też nie. Takimi właśnie wskaźnikami są ROI i ROAS.
Często zdarza się, że osoby, które nie są ekspertami w dziedzinie marketingu internetowego mylą ze sobą wskaźniki ROI i ROAS. Oczywiście nie ma w tym nic dziwnego. Zarówno jeden, jak i drugi dotyczy proporcji między budżetem przeznaczonym na kampanię, a osiągniętymi z niej zyskami. Jest jednak między nimi bardzo duża różnica, którą w jasny i przejrzysty sposób wyjaśnimy. Warto zacząć od tego, czym tak naprawdę jest ROI, a czym ROAS.
ROI to skrót angielskiej nazwy Return On Investment. Najprościej mówiąc jest to po prostu zwrot z inwestycji. Wskaźnik ten jest stosowany do mierzenia skuteczności i efektywności działań danej firmy. Jego wartość może być przedstawiona w postaci procentowej lub jako stosunek liczbowy. W praktyce ROI sprawdza się w przypadku kampanii opartych nie tylko na dużych, ale także małych budżetach. Dzięki niemu można w łatwy i szybki sposób ocenić efektywność działań marketingowych i opłacalność korzystania z reklam.
Wzór, dzięki któremu możesz obliczyć ROI przedstawiony jest następująco:
Współczynnik ROI może przyjmować wartości dodatnie, jak i ujemne. Gdy współczynnik konwersji jest niski może się okazać, że koszty reklamy mogą przewyższyć zysk. Kampania przynosi wtedy straty, a zwrot z inwestycji będzie ujemny. Natomiast wysoki ROI świadczy o niskim koszcie reklamy i pozyskania Klienta, który skorzystał z promowanych usług, czy produktów.
W przypadku działań marketingowych ROI pozwala w realny sposób zmierzyć zysk z wydatków poniesionych przy danym projekcie. Do poniesionych kosztów można wliczyć nie tylko tzw. budżet mediowy, ale także wynagrodzenie pracownika, czy agencji. To bardzo wskaźnik, który w praktyce daje bardzo przejrzysty obraz tego, czy podjęte działania marketingowe przekładają się na wzrost dochodów całej firmy.
Natomiast ROAS to wskaźnik, dzięki któremu możemy zostać poinformowani o zwrocie z konkretnej kampanii reklamowej. Dzięki niemu obliczysz po prostu przychód wygenerowany przez budżet, jaki przeznaczyłeś na kampanię reklamową. Wskaźnikiem tym przedstawisz, jaki zysk przyniosła każda złotówka z konkretnej akcji w Google Ads.
Wskaźnik ROAS i jego skuteczność liczony jest w bardzo prosty sposób:
Korzystając z Google Ads na poziomie panelu, prawidłowo skonfigurowana kampania dostarczy te dane automatycznie. Nie musisz wyliczać ich samodzielnie. Usługi Google Ads w kolejnym kroku dają możliwość skorzystania z automatycznych strategii i ustalania stawek kampanii, bazując na minimalnej i automatycznej wartości ROAS. Wskaźnik ten przydaje się także na Facebooku. Tam również pozwala na dokładną kontrolę kosztów danej reklamy.
Za satysfakcjonującą wartość ROAS przyjmuje się tą na poziomie 300%. Podczas analizy ROAS warto wziąć pod uwagę takie składowe jak branża danej firmy, wielkość biznesu, czy jego rodzaj.
Bez wątpienia teraz jesteś w stanie zobaczyć różnicę pomiędzy ROI a ROAS. To kluczowe, ponieważ w praktyce, te dwa wskaźniki przedstawiają całkiem inne dane. W skrócie można powiedzieć, że wygenerowany zysk z danej kampanii/reklamy mierzy ROI. ROAS natomiast przedstawia jej przychód, ale bez uwzględnionego realnego zysku netto. W świetle działań marketingowych ze wskaźników ROAS bardziej ucieszy się reklamodawca, dla którego bardzo ważna jest skuteczność danej kampanii. ROI za to jest szczególnie istotnym wskaźnikiem z biznesowego punku widzenia. Dzięki niemu sprawdzana jest rentowność podjętej inwestycji.
Z racji tego, że każdy ze wskaźników spełnia całkiem inne funkcje nie można jasno stwierdzić, który wskaźnik jest lepszy pod względem konwersji i efektywności. Działania każdej kampanii i reklamy polecamy mierzyć zarówno za pomocą ROI, jak i ROAS. Takie rozwiązanie sprawia, że można mieć lepszą kontrolę wydatków konkretnej kampanii, ale także wgląd do mierzenia efektywności wdrażanych działań marketingowych.
ROAS – zwrot z wydatków na reklamę w Internecie to niezwykle ważny wskaźnik nie tylko w branży e-commerce. Podobnie jak ROI – wskaźnik zwrotu z inwestycji. Każdy z nich sprawdzi się tam, gdzie dochodzi również do sprzedaży usług. Te wskaźniki pozwalają na:
Ta wiedza pozwoli Ci jeszcze lepiej analizować sytuację w Twojej firmie i uzyskać jeszcze lepsze efekty.