Spis treści
Ścieżka zakupowa czyli droga jaką przechodzi Twój klient, od buszowania po labiryntach Twojego e-sklepu, do momentu sfinalizowania transakcji. Zadbaj, aby nie była wyboista, bo porzucony koszyk to nie jest to, co nakręci Twój biznes. Jak ułatwić ścieżkę zakupową aby klient nie zboczył z trasy i nie poszedł do konkurencji?
Poznajcie kilka sposobów!
Chcesz skutecznie odsiać część klientów? Zmuszaj do rejestracji aby dokonać zakupu 😉 Część osób chcących dokonać jednorazowego zakupu, w zetknięciu z koniecznością rejestracji aby dokonać zakupu wyskoczy z omawianej ścieżki zakupowej niczym z katapulty. Dla wielu ludzi taki przymus jest bardzo zniechęcający. Umożliwiając szybkie zakupy, bez rejestracji otwierasz się właśnie na tych klientów. Dzięki temu ścieżka zakupowa jest zapraszająca.
Ludziom zależy na czasie. Niejeden jęknie, gdy ma przed sobą mnóstwo pól formularzy do wypełnienia. Pomocne wtedy może okazać się autouzupelnienie formularza. Skróci to proces zakupowy co jest ważne jeżeli chodzi o ułatwienie ścieżki zakupowej.
Dzięki temu klient wie, gdzie się obecnie znajduje oraz ile kroków go czeka do sfinalizowania zamówienia. Z jednej strony daje to poczucie kontroli i klarowności, z drugiej pozwala mu łatwo wrócić do punktu wyjścia w razie konieczności sprawdzenia lub poprawy czegoś.
Zadbaj, aby Twoja strona równie świetnie wyglądała i sprawdzała się na desktopie, co i na urządzeniach mobilnych czyli na tabletach i telefonach. Coraz więcej ludzi dokonuje zakupów właśnie z tych urządzeń, więc bycie mobile-friendly to nie fanaberia. Zakupy przez telefon czy tablet są postrzegane jako oszczędność czasu – wielu ludzi takich zakupów dokonuje np. wracając z pracy lub czekając czyli w tzw. międzyczasie.
Chyba nie ma nic bardziej drażniącego w procesie wypełniania formularza niż sytuacja, ze nie puszcza Cię dalej bo gdzieś w formularzu jest błąd. Nie dość, że nie wiesz gdzie to jeszcze za każdym razem musisz wypełniać formularz od nowa. Zgroza! Dzięki temu ścieżka zakupowa może się przemienić w test cierpliwości… a cierpliwość nie jest cnotą która występuje powszechnie w obecnych czasach. W takich przypadkach wspaniale spisuje się walidacja in-line. Dzięki tym komunikatom użytkownik może poprawić pole przed przejściem do kolejnej rubryki(komunikaty są jasne „to pole jest obowiązkowe”, „hasło powinno zawierać przynajmniej jedną wielką literę” ). Poprzez takie precyzyjne wskazówki klient rączo przejdzie przez formularz bez tracenia nerwów.
Jak ułatwić ścieżkę zakupową ? Ogólna konkluzja jest taka , jak najbardziej upraszczaj i przyspieszaj ścieżkę zakupową. Tam, gdzie to potrzebne prowadź klienta niemal za rękę (walidacja), aby mu pomóc. Nie tylko jakość produktu, szybka wysyłka ale i to, że zakupy były łatwe, szybkie i przyjemne sprawią, że klient ten do Ciebie wróci i / lub będzie polecał ten sklep znajomym.