Tworzenie sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?

Założenie oraz prowadzenie sklepu internetowego nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Kilka razy zdarzyło mi się usłyszeć od osób spoza branży: „otworzę sklep online i będę sprzedawał w internecie”. To byłoby zbyt proste, żeby mogło być możliwe. Domena, kwestie prawne, księgowość, reklama… i wiele więcej – to jedne z najważniejszych czynników, jakie pozwalają na sprzedaż w sieci.

Od pewnego czasu zastanawiasz się, czy założyć sklep internetowy, ale masz pewne obawy ze względu na brak wiedzy oraz doświadczenia w tym kierunku? Z myślą o osobach początkujących przygotowaliśmy artykuł, który pozwala w szerszej perspektywie spojrzeć na kwestie tworzenia sklepów internetowych. Artykuł powstał we współpracy z właścicielami sklepów internetowych oraz ekspertów od lat związanych z branżą internetową.

Analiza sprzedaży, czyli co powinieneś zrobić przed założeniem sklepu internetowego

Jeszcze przed uruchomieniem sklepu internetowego z konkretnymi produktami warto przeprowadzić analizę sprzedaży. Dlaczego? Na podstawie wyników analizy można określić m.in. sezonowość, czyli kiedy grupa produktów sprzedaje się najlepiej.

Prawdopodobnie każdy z nas przynajmniej kilka razy zamawiał produkt z największego serwisu sprzedaży online – Allegro. Korzystając ze świetnego narzędzia, jakim jest TradeWatch, można wykonać analizę sprzedaży konkretnego asortymentu. Dzięki temu w łatwy sposób można zaplanować szereg działań w zakresie marketingu.

Poznaj swoją grupę docelową

Analiza grupy docelowej, czyli osób, które mogą być Twoimi potencjalnymi klientami, jest jednym z najważniejszych działań, jakie powinniśmy podjąć przed stworzeniem sklepu internetowego. Na podstawie analizy grupy docelowej nie tylko dowiesz się, jakie zapotrzebowania mają Twoi przyszli klienci, ale także czy częściej korzystają ze smartfonów, czy może z komputerów stacjonarnych. W jakich godzinach głównie spędzają czas w internecie oraz w jakich mediach społecznościowych są najbardziej aktywni – czy jest to Facebook, Instagram, a może Twitter?

Często pomijany czynnik podczas analizy grupy docelowej to preferowany sposób płatności oraz dostawy. Jedni wybierają płatność kartą od razu podczas zamawiania produktu, z kolei inna grupa odbiorców nie jest przekonana do tej formy płatności i preferuje płatność za pobraniem.

Analiza słów kluczowych

Podczas przeprowadzania researchu w zakresie grupy docelowej warto również sprawdzić, jakiego słownictwa używa Twoja grupa docelowa. W zależności od tego, jaki asortyment sprzedajesz oraz kim są Twoi potencjalni klienci, nazewnictwo produktów może być profesjonalne lub potoczne.

W tym celu warto skorzystać z płatnych narzędzi – Senuto lub Semstorm, gdzie znajdziemy takie informacje jak m.in. miesięczną liczbę wyszukiwań, sezonowość słowa kluczowego itp.

Tworzenie sklepu internetowego – wybór domeny i platformy e-sklepu

Adres sklepu online to domena, którą można kupić np. na giełdzie domen, należy jednak pamiętać, aby sprawdzić jej historię. Jeśli w przeszłości domena była zarejestrowana, warto skonsultować się ze specjalistą SEO, który określi, czy jej historia nie będzie negatywnie wpływać na działania związane z pozycjonowaniem SEO e-sklepu.

Jeśli chodzi o samą domenę, to jej nazwa powinna być łatwa w wymowie oraz do zapamiętania. Adres powinien być prosty i krótki – należy również upewnić się, czy nazwa naszej domeny nie jest już zarejestrowana jako znak towarowy.

Kolejny z podstawowych kroków podczas uruchamiania sklepu online to wybór oprogramowania, na jakim stworzysz swój sklep. Na rynku dostępne są najczęściej trzy warianty:

  • dedykowany sklep internetowy,
  • gotowy sklep online,
  • sklep internetowy w modelu SaaS, czyli usługa oprogramowania.

Dla osób początkujących, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sprzedażą produktów online, zalecamy wybór gotowego oprogramowania w modelu SaaS. Sam proces jest bardzo łatwy – wystarczy wykupić usługę, a następnie skonfigurować sklep i uzupełnić go w asortyment, opisy kategorii, produktów.

Polecamy wybór platformy Shoper – prosta obsługa, intuicyjna strona, pozycjonowanie możliwe z panelu oprogramowania oraz niski koszt utrzymania i szybki czas realizacji.

Wybór firmy hostingowej – na co zwracać uwagę?

Zakładając sklep internetowy, musimy wybrać firmę hostingową. Zazwyczaj na początku, kiedy sklep dopiero się rozwija, wystarczający będzie prosty hosting. Jednak po pewnym czasie, gdy wzrośnie liczba odwiedzin na sklepie, niezastąpione okażą się m.in. wydajność, szybkość i oczywiście bezpieczeństwo. Warto więc wybrać firmę, która zapewnia bezpieczeństwo, a dodatkowo oferuje szereg kompleksowych działań mających na celu przyspieszenie działania Twojego e-sklepu.

Prowadzenie sklepu internetowego a analityka

Jeśli zależy nam na skutecznej sprzedaży produktów, które będą przynosić zyski, należy stale analizować oraz interpretować dane. W tym celu trzeba skonfigurować konto Google Analytics, co możesz zrobić samodzielnie. Pamiętaj jednak, aby konto GA połączyć z Google Search Console oraz Google Ads – jeśli korzystasz.

W skutecznym prowadzeniu sklepu online najważniejsze jest zbieranie oraz analizowanie danych, na podstawie których sprawdzisz, co działa, a co warto zmienić, aby rzeczywiście było skuteczne.

Kampanie Google Ads a sprzedaż produktów w e-sklepie

Obecnie coraz więcej firm sprzedających swoje usługi lub produkty w sieci decyduje się na płatne reklamy, czyli kampanie w Google Ads. Jeśli dopiero zaczynasz sprzedaż w internecie, a z Google Ads do tej pory nie miałeś nic wspólnego, warto umówić się na konsultacje z doświadczonym specjalistą. Po rozpoznaniu się z tematem oraz wysłuchaniu kilku wskazówek będziesz w stanie samodzielnie przygotować kampanię tekstową na konkretne frazy.

Decydując się na tworzenie kampanii produktowych, najlepszym rozwiązaniem będzie wybór kilku najlepszych produktów, na których najbardziej Ci zależy.

Jeśli chodzi o kwestię narzędzi, to dla osób początkujących zdecydowanie wystarczy panel Google Ads, z poziomu którego można śledzić efektywność słów kluczowych – wstrzymać bądź zoptymalizować te mniej opłacalne.

Social media, czyli prowadzenie strony na Facebooku oraz na innych kanałach społecznościowych

Założenie strony na Facebooku to z pewnością dobre rozwiązanie dla większości firm działających w sieci. Natomiast sposób jej prowadzenia ma wpływ na to, czy nasza strona będzie docierać do potencjalnych klientów zainteresowanych naszymi produktami.

Podczas działania w mediach społecznościowych zdecydowanie warto skupić się przede wszystkim na regularnym tworzeniu ciekawego oraz wartościowego contentu, który zainteresuje naszych odbiorców.

Kolejna wskazówka to czynny udział na różnego rodzaju grupach związanych np. z naszą branżą.

Dużo zależy również od naszej grupy docelowej, czyli od tego, gdzie potencjalni klienci spędzają czas w sieci.

Oprócz Facebooka mamy również Instagrama, LinkedIna, Twittera czy Pinteresta i być może to tam znajduje się Twoja grupa docelowa. Tutaj również warto zwrócić uwagę nie tylko na sam rodzaj kanału, ale także godziny, w jakich jest największa aktywność odbiorców.

Tworzenie sklepu internetowego w świetle prawa

Uruchamiając sklep internetowy, powinniśmy w szczególności zadbać o prawne aspekty, ponieważ nie chcemy demotywować się już na starcie z powodu problemów z prawem. Oprócz kwestii związanych z RODO, które są obowiązkowe, szczególnie podczas sprzedaży produktów w internecie, powinniśmy pamiętać o przygotowaniu regulaminu. Precyzyjnie przygotowany regulamin e-sklepu musi zawierać nie tylko prawo postanowienia, ale także wszelkie zasady prawa odstąpienia od umowy.

Dodatkowo, sprzedając produkty w sieci, należy zadbać o takie aspekty jak: pozyskanie zgód marketingowych oraz rejestr BDO – w związku z użyciem opakowań niezbędnych podczas wysyłki produktów.

Jedno z najważniejszych, czyli prawo konsumenta – warunki odstąpienia od umowy oraz reklamacji zakupionych produktów w Twoim sklepie.

Jaką formę opodatkowania wybrać, zakładając sklep internetowy?

Podatki to coś, czego nie można uniknąć, również prowadząc sklep internetowy, a często będąc nieświadomym wielu czynników, możemy zafundować sobie niemałe problemy związane chociażby z opłatami. Dlatego też szczególnie na początku drogi ze sprzedażą online warto poradzić się osoby doświadczonej, która szczegółowo wyjaśni nam wszelkie aspekty związane z podatkami.

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej najlepiej sprawdzi się ogólna forma opodatkowania. Natomiast gdy nasze dochody przekraczają pierwszy próg podatkowy, warto wybrać podatek liniowy.

Wiele osób przed rozpoczęciem sprzedaży online zadaje sobie pytanie: „czy muszę posiadać kasę fiskalną?”. W przypadku sklepu internetowego, który produkty sprzedaje wyłącznie przez internet w formie wysyłkowej, a opłaty za produkt wpływają na rachunek właściciela – nie ma obowiązku posiadania kasy fiskalnej, warto jednak zadbać o podpunkt w regulaminie sklepu dotyczący tego, że do każdej transakcji wystawiana jest faktura.

Opisy kategorii i produktów, czyli treści w sklepie internetowym

Spora liczba przedsiębiorców rozpoczynających swoją sprzedaż w sieci pobiera opisy kategorii i opisy produktów ze strony producenta lub w ogóle ich nie zamieszcza na stronie.

Treści w sklepie internetowym są bardzo ważne – zarówno dla klienta, jak i dla robotów Google. Dlatego też warto zadbać o unikalne opisy, zawierające słowa kluczowe oraz odpowiadające na pytania potencjalnych klientów. Dodatkowo warto uświetnić sklep w zakładkę „blog”, gdzie możesz zamieszczać artykuły w formie poradników. Jest to również doskonałe miejsce do zamieszczenia fraz z długiego ogona, które nie zawsze udaje się umieścić np. w opisie produktu.

Wysoka jakość obsługi klienta w sklepie online

Cechą, która różni sklep stacjonarny od sklepu online, jest m.in. obsługa klienta. Wybierając buty w sklepie stacjonarnym, zazwyczaj podchodzi pani ekspedientka pytająca, w czym może pomóc, doradzić. Niestety w sklepie internetowym ten kontakt jest nieco uniemożliwiony, dlatego należy szczególnie zadbać o wysoką jakość obsługi w późniejszym etapie sprzedaży.

Warto systematycznie informować klientów o postępie realizacji ich zamówienia, a w przypadku jakichkolwiek nieścisłości warto wysłać wiadomość e-mail z zapytaniem lub zadzwonić – to buduje zaufanie wśród klientów.

Czynników, na jakie należy zwrócić uwagę jeszcze przed założeniem sklepu internetowego, jest sporo, podobnie jak w trakcie jego prowadzenia. Mamy nadzieję, że nasz artykuł będzie pomocny w szczególności dla osób, które dopiero będą rozpoczynać swoją przygodę ze sprzedażą produktów w sieci.