Spis treści
Być może pławiąc się w branżowych nowościach, coraz częściej natrafiasz na wzmianki o UX writingu czy o poszukiwanym UX writerze. Na czym polega ten tajemniczy UX writing?
Samo UX,czyli user experience to wrażenia, jakich doświadcza użytkownik w czasie korzystania z produktu(może to być buszowanie po stronie internetowej, czy korzystanie z aplikacji). Doświadczenia użytkowników powinny być jak najbardziej pozytywne, satysfakcja klienta jest na wagę złota, inaczej odwróci się na pięcie i zwróci do konkurencji.
UX writing to tworzenie treści, które budują to pozytywne doświadczenie. Dobrze skonstruowana treść poprowadzi użytkownika przez labirynty podstron, czy etapów kładąc nacisk na to, aby w czasie użytkowania Klient nie poczuł się sfrustrowany(i nie zechciał uciec;) ). Rolą UX writera jest więc wejście w buty potencjalnego klienta, wczucie się w jego rolę- zobaczenie czego może potrzebować, jaki wskazówki będą mu potrzebne i stworzenie treści, która w przenośni poprowadzi go za rękę.
Ux writerzy zajmują tworzeniem się tzw. microcopy. O co chodzi? To rozmaite instrukcje, hasła, czy komunikaty pojawiające się na ekranie użytkownika. Niewielkiej objętości treść potrafi mieć naprawdę olbrzymie znaczenie. Wszak bez nich strona internetowa, czy aplikacja może i byłyby przyjemne dla oka, ale totalnie niezrozumiałe.
Do tworzenia microcopy trzeba podejść umiejętnie. Umieszczony na buttonie tekst “Chcę wiedzieć więcej!” , czy “Zamawiam prenumeratę” będzie bardziej skuteczny, a przede wszystkim więcej mówiący użytkownikowi, niż lakoniczne “Kliknij tutaj”
Microcopy to tacy mali bohaterowie Twojej strony czy aplikacji. To tacy nawigatorzy świata internetowego – pomagają zapobiegać błędom, a jeżeli się jakiś zdarzy, komunikaty podpowiedzą jak wybrnąć.
Przykład? Pamiętasz jak chciałeś sfinalizować zakupy, a co chwila wyskakiwał komunikat “Znaleziono błąd”, a Ty nie wiedziałeś, gdzie ów błąd jest, więc po kilku próbach i miotaniu “motylą nogą” stwierdziłeś , ze szkoda nerwów i czasu? Ileż łatwiej by było, gdyby pojawił się komunikat “Uzupełnij pole Kod pocztowy”, bo akurat tam coś poszło nie tak.
Nadaj komunikatom życzliwy, ludzki wymiar. Pamiętaj, że użytkownik to człowiek, a nie tylko liczba z Google Analytics! Zamiast sztywnego komunikatu przy logowaniu “Wystąpił błąd” napisz “Zaloguj się ponownie”. Zamiast “brak metody płatności” napisz “Wybierz metodę płatności”. Innymi słowy, staraj się zwracać do użytkownika osobiście, nie komunikuj się jak maszyna.
Pamiętaj, aby unikać bezosobowych zwrotów, również jeżeli chodzi o firmę. Lepiej brzmi i wygląda “Przyjęliśmy Twoje zamówienie!” niż straszące stroną bierną “przyjęto zamówienie”.
Jakie jeszcze powinien być tworzony przez UX writera komunikat?
Technologia gna jak szalona, a konstruktorzy kładą nacisk, aby coraz bardziej skomplikowane urządzenia były jak najbardziej intuincyjne w obsłudze. Rola UX writerów jest tu ogromna. Niektórym może się wydawać, że nie ma nic prostszego, wszak parę znaków na krzyż, tymczasem to jednak nie jest takie łatwe. Empatia i umiejętność wczucia się w rolę klienta, prześledzenia jego ewentualnych ścieżek to cechy które można zamknąć w katalogu z nalepką “Must have UX writera”. Czasami, tak wiele chciałoby się napisać, a tak niewiele jest miejsca, więc trzeba wybrać najcelniejszy komunikat, a to wbrew pozorom potrafi być niezłym wyzwaniem.