Jak wybrać dobry hosting? Wywiad z Anetą z LH.pl

Spis treści

Chcąc założyć stronę internetową niezbędnym elementem jest wybór hostingu. Natomiast sporo osób nie zdaje sobie sprawy, jak ważną rolę pełni hosting, czym w ogóle jest i na jakiej podstawie wybrać ten, który będzie korzystny i dopasowany do potrzeb firmy. Dodatkowo w Polsce pojawia się coraz więcej dostawców serwerów, co wcale nie ułatwia decyzji, który z nich wybrać. Aneta Rutkowska, Koordynator Operacyjny i Merketingu w LH.pl bardzo szczegółowo udzieliła nam odpowiedzi na pytania dotyczące hostingu. 

Czym jest hosting i czy każda witryna musi go posiadać?

Hosting to element niezbędny do wyświetlenia strony w internecie. Jest to miejsce na pliki strony WWW umieszczone na serwerze hostingodawcy. Najpopularniejszym typem hostingu jest hosting współdzielony, czyli pakiet, w ramach którego użytkownik otrzymuje określoną powierzchnię dyskową, np. 10 GB, w ramach której może uruchomić jedną lub wiele stron internetowych i skrzynek e-mail. Sama nazwa “współdzielony” wzięła się natomiast od współdzielenia zasobów serwerowych takich jak RAM, czy moc procesora, z innymi użytkownikami serwera, na którym umieszczony jest pakiet hostingu. Mimo pewnych ograniczeń (limitów wynikających ze współdzielenia zasobów), hosting współdzielony jest bardzo dobrym wyborem dla stron z małym, średnim, a nawet dużym ruchem. Z powodzeniem zadziała na nim CMS WordPress, PrestaShop, czy kilka takich stron jednocześnie. W LH.pl najczęsciej wybieranym przez Klientów pakietem jest hosting WordPress o pojemności 10 GB.  

Hosting hostingowi nierówny, czyli na co zwracać uwagę wybierając ten najlepszy?

Oferta hostingu na rynku jest szeroka i nierzadko wybór odpowiedniego pakietu jest sporym wyzwaniem, szczególnie dla osób początkujących. Czynników, na które trzeba zwrócić uwagę jest bardzo dużo, ja skupię się natomiast na 5 moim zdaniem najważniejszych:

  • support – kupując hosting powinniśmy mieć dostęp do wsparcia Biura Obsługi Klienta, czy pomocy Administratorów serwerów najlepiej w trybie 24/7. To właśnie oni pomagają użytkownikom stron w diagnozowaniu i rozwiązywaniu problemów z hostingiem. Zależnie od stopnia zaawansowania użytkownika, pytania do supportu mogą być od najprostszych – jak uruchomić kolejną stronę na serwerze, certyfikat SSL, przywrócić kopię zapasową, po trudniejsze – jak wykonać odpowiednią konfigurację przekierowania, czy dyrektywy w .htaccess. Support to jednak nie tylko wsparcie, ale także koło ratunkowe w przypadku awarii, np. podczas akcji promocyjnej, czy wzmożonego ruchu na stronie. Warto zwrócić uwagę na kanały dostępności do supportu – np. w LH.pl Klienci mogą do nas zadzwonić, napisać e-mail lub odezwać się za pomocą livechatu – każdy wybiera najlepszą dla siebie drogę.
  •  szybkie i aktualne serwery – serwer jest jak komputer – im lepszy ma sprzęt i oprogramowanie, tym szybciej i wydajniej działa. Przy wyborze hostingu warto więc zwrócić uwagę na typ stosowanych dysków – najlepiej jeżeli są to dyski NVME. Ważnym elementem jest także dostępność takich technologii jak protokół HTTP/2, czy najnowszej wersji PHP (na październik 2020 – 7.4). Wszystkie te elementy wpływają na finalną prędkość działania strony umieszczonej na hostingu.
  • bezawaryjność w SLA i opiniach Klientów – nie trudno sobie wyobrazić jak bardzo kosztowna może być dla nas awaria strony podczas trwającej kampanii reklamowej, czy wyprzedaży w sklepie internetowym. Dlatego właśnie bezawaryjność serwera to kolejny kluczowy element przy wyborze operatora. Aby go ocenić wystarczy spojrzeć na parametr SLA, czyli Service Level Agreement, a prościej mówiąc – parametr opisujący przez ile % czasu w miesiącu operator zobowiązuje się dostarczyć działającą usługę. Im wyższe SLA, tym lepiej. Dla przykładu, w LH.pl oferujemy SLA na poziomie 99,9%. SLA to jednak nie jedyny parametr, na który warto zwrócić uwagę. O bezawaryjności bowiem dużo mogą powiedzieć nam opinie użytkowników hostingu np. na Facebooku, czy profilu w Google Moja Firma. Zachęcam by czytać recenzje, bo to najbardziej wiarygodne i aktualne źródło informacji o dostawcy hostingu.
  • backup – czyli kopia zapasowa. Najlepiej, jeżeli hostingodawca wykonuje ją raz dziennie i przechowuje przez 14 dni w niezależnej lokalizacji serwerowej. Jeżeli cokolwiek stanie się na stronie, np. w wyniku aktualizacji albo przypadkowego usunięcia plików, hostingodawca powinien bezpłatnie przywrócić kopię ze wskazanego dnia.
  • bezpłatny certyfikat SSL – świetnie, jeżeli dostawca hostingu oferuje bezpłatny SSL Let’s Encrypt. Dla właściciela strony to oszczędność rzędu 100 zł rocznie. Zwłaszcza, że dziś SSL to już konieczność, nie tylko dla sklepów, ale także prostych stron WWW.  

Hosting na stronę internetową, a sklep internetowy – czy różni się?

Większość sklepów internetowych, które nie generują dużego ruchu, ani skokowej, dużej liczby zamówień, świetnie działa na hostingu współdzielonym, tak jak zwykła strona WWW, czy blog. Wybierając hosting pod sklep polecam jednak szczególnie skupić się na jakości serwera – prędkości, wydajności, stabilności, bo te mogą bezpośrednio przełożyć się na liczbę zakupów.  

W jaki sposób hosting zabezpiecza pocztę e-mail?

Hostingodawca musi zabezpieczać serwery, na których przechowywane są dane Klientów, nie tylko na poczcie e-mail, ale także na stronach i bazach danych. Zabezpieczenia te dotyczą wielu poziomów – od zabezpieczeń w serwerowni, poprzez warstwę sprzętową, aż po konfigurację serwera. Hostingodawcy powinni dbać o odpowiednie zabezpieczenia także na popularne ataki typu DDoS, czy BruteForce. Sama poczta natomiast jest szyfrowana, a dostęp do niej jest możliwy przez webmail, do którego Klienci logują się podając hasło. W LH.pl wymuszamy by hasło miało przynajmniej 8 znaków, znak specjalny, dużą, małą literę i cyfrę. O bezpieczeństwo poczty powinni dbać także sami jej użytkownicy. Konfigurując skrzynkę na telefonie, czy komputerze należy wykorzystywać bezpieczne i szyfrowane połączenie SSL/TLS. Dobrą praktyką jest także nielogowanie się do poczty korzystając z otwartych sieci WiFi oraz częste zmienianie hasła dostępu i niewykorzystywanie go do logowania w innych miejscach, np. portalach społecznościowych.  

Backup, czyli dane, pliki i częstotliwość kopii zapasowych

O backupie powiedziałam już nieco przy czynnikach decydujących o wyborze hostingodawcy, natomiast postaram się tę kwestię nieco doprecyzować. Backup wykonywany przez hostingodawcę to kopia strony WWW, plików na serwerze oraz zawartości poczty e-mail. Kopię tę najczęściej wykonuje się nocą i składuje na odpowiednich serwerach backupowych. Najlepiej jeżeli serwery te fizycznie znajdują się w innej lokalizacji niż serwery, na których jest strona. Wtedy nawet w przypadku awarii w serwerowni, zalania, pożaru lub innej sytuacji nadzwyczajnej, hostingodawca ma bezpieczną kopię wszystkich plików Klienta. Standardem jest jedna kopia dziennie. Jeżeli jednak ktoś chciałby mieć ich więcej – można samodzielnie skonfigurować dodatkowy backup i składować pliki np. na dropboxie, czy dysku google. Zdecydowanie odradzam samodzielne backupowanie danych na serwerze, na którym jest strona. To tylko niepotrzebnie szybko przepełni serwer i narazi pliki strony na uszkodzenie.  

Limity i ograniczenia na hostingach

Hosting współdzielony posiada limity wynikające ze współdzielenia zasobów serwera z innymi jego użytkownikami. Najpopularniejsze limity to: limit połączeń do bazy danych, RAMu na proces, czy liczby procesów lub normatywnego obciążenia rdzenia procesora. W uproszczeniu, limity te odnoszą się do wykorzystania poszczególnych zasobów serwera (RAM, procesor) w taki sposób by nadmiernie nie obciążać jego działania, zachowując stabilność całej infrastruktury.

Rolą hostingodawcy jest zapewnienie każdemu z użytkowników stabilnej i działającej usługi, zatem uważnie on monitoruje serwer i w przypadku przekroczenia któregoś z limitów przez użytkownika, powinny zostać uruchomione odpowiednie procedury zmierzające do ograniczenia nadmiernego obciążenia serwera. W LH.pl w przypadku przekroczenia limitów, Biuro Obsługi Klienta kontaktuje się z Klientem z informacją oraz wstępną diagnozą. Często wystarczy bowiem, że Klient lepiej zoptymalizuje swoją stronę, czy zabezpieczy “otwarty” formularz kontaktowy i problem z przekraczaniem limitów się kończy.

Jeżeli jednak obciążenie nie wynika z warstwy technicznej strony, a np. nadmiernego ruchu czy wielu zakupów w sklepie jednocześnie, wtedy oferujemy migrację na rozwiązanie w postaci Cloud Servera, czyli maszyny wirtualnej, której zasoby CPU i RAM są przypisane do użytkownika, nie są współdzielone.  

Proces zmiany hostingu strony na WordPressie

 Nie jest taki trudny jak go malują! W LH.pl w całości zajmuje się tym bowiem nasz dział Opiekunów Migracji, czyli osób, które kompleksowo przeprowadzają Klienta przez aktywację hostingu, zgromadzenie wszystkich niezbędnych do migracji danych, samą migrację, aż do momentu przepięcia domeny na serwery w LH.pl. Migracja jest u nas całkowicie bezpłatna.

Proces przeniesienia wymaga podania nam dostępów do obecnego serwera i listy usług, które mamy przenieść. Trwa najczęściej do 2 dni roboczych i nie wpływa na działanie usług. Po tym czasie pomagamy w przeniesieniu rekordów DNS domeny, czyli przepięciu jej na nasze serwery. Proces zmiany DNS wiąże się z propagacją – to czas, w którym domena musi się odświeżyć w Internecie. Najczęściej po 1-3h propagacja się kończy, a Klient w pełni korzysta z naszych usług.

Technicznie rzecz biorąc – migracja to wykonanie kopii strony na hostingu A i umieszczenie jej na hostingu B. Zmiana DNS to natomiast wskazanie domenie, że nie ma już wyświetlać strony z hostingu A, a ma zacząć to robić z B. I to cała filozofia. 😉

Jaką funkcję pełni certyfikat SSL?

Domena i hosting to elementy niezbędne do działania strony WWW w Internecie, bez nich strona nie zadziała. Certyfikat SSL nie jest natomiast niezbędny, choć z pewnością warto go mieć. Zabezpiecza on komunikację między użytkownikiem, a serwerem strony, co ma szczególne znaczenie w przypadku pozostawienia przez Klientów danych np. w formularzach kontaktowych, komentarzach czy składaniu zakupów w sklepie internetowym.

Certyfikat SSL szyfruje przesyłane dane, dlatego nawet w przypadku ataku na stronę, dane pozyskane w ten sposób nie są możliwe do odczytania. Dobry hostingodawca powinien dostarczać bezpłatny SSL – Let’s Encrypt.

Na rynku są też certyfikaty komercyjne, a ich ceny oscylują ok. 100 zł rocznie. W przeciwieństwie do bezpłatnego SSLa, kupując płatny otrzymujemy gwarancję na wypadek jego złamania. Warto jednak pamiętać, że warstwa techniczna – poziom szyfrowania jest dokładnie taki sam w obu certyfikatach.

Rola serwera strony internetowej

Hosting ma ogromny wpływ na działanie strony internetowej, choć często jest on bagatelizowany przez właścicieli witryn. Od hostingu zależeć może bowiem powodzenie akcji promocyjnej, utrzymanie dużego ruchu, zakupów, czy po prostu działającej strony w ważnym dla nas momencie.

Hosting wpływa także na prędkość witryny – serwer z porządnym zapleczem technologicznym – szybki dyskami, procesorami, a także wydajną konfiguracją – najnowszą wersją PHP, czy dostępnością protokołu HTTP/2 może skrócić czas ładowania strony, a tym samym – przyciągnąć na nią więcej odwiedzających. Szybka strona to także dodatkowe punkty w pozycjonowaniu w wyszukiwarce Google.

Informacje o autorze