Kody EAN [Kod kreskowy] – co to jest i jak uzyskać kod

W świecie handlu, zarówno stacjonarnego, jak i internetowego, kody EAN, znane również jako kody kreskowe, są nieodzownym elementem identyfikacji produktów. W naszym najnowszym artykule „Kody EAN [Kod kreskowy] – co to jest i jak uzyskać kod” przybliżamy ten temat, wyjaśniając, czym są kody EAN, jakie mają znaczenie i jak je uzyskać.

Artykuł zawiera również informacje na temat konsultacji i doradztwa e-commerce, jak również wyjaśnia, jakie znaczenie ma kod kreskowy dla identyfikacji kraju pochodzenia produktu. Przybliżamy również temat wykorzystania kodów EAN na platformie Allegro.

Czytając ten artykuł, dowiesz się, jak skutecznie wykorzystać kody EAN w swoim biznesie, jakie korzyści niesie ze sobą ich stosowanie, a także jak przebiega proces ich uzyskiwania. Zapraszamy do lektury!

Co to jest kod EAN i co oznacza kod kreskowy

Kod EAN dla osób niezwiązanych ze sprzedażą może brzmieć nieco tajemniczo. Choć tak naprawdę każdy z nas spotyka się z kodami EAN niemal codziennie, to większość nawet nie zwraca na nie uwagi. Na samym początku warto jednak dowiedzieć się, czym tak naprawdę jest kod EAN.

Najczęściej spotykaną formą kodu EAN jest po prostu kod kreskowy. Skrót, jakim się go zapisuje pochodzi z angielskiego i oznacza European Article Number. Teraz z pewnością już wiesz czym jest kod EAN i w jakim celu się go stosuje – jego głównym zadaniem jest oczywiście odpowiednie określenie danego produktu.

Sam sklep internetowy nie potrzebuje kodów kreskowych, aby móc prowadzić sprzedaż w sieci. Sytuacja jednak zmienia się, gdy dany przedsiębiorca zdecyduje się na rozpoczęcie działalności na platformach sprzedażowych lub porównywarkach. W tym przypadku bez wątpienia warto zastanowić się nad posiadaniem własnych kodów kreskowych.

Głównym zadaniem kodu kreskowego jest unikalne oznaczenie danego produktu. Bardzo często zdarza się, że sklepy internetowe numery do identyfikacji otrzymują wraz z innymi informacjami prosto od swoich dostawców. Inaczej jest, gdy przedsiębiorca jest producentem danego produktu. Wtedy warto postarać się o przyznanie kodów kreskowych. Mimo, że w Polsce umieszczanie kodów EAN nie jest obowiązkowe, to większość przedsiębiorców decyduje się na ten krok. Dlaczego? Przede wszystkim:

  • produkty z kodami kreskowymi usprawniają transakcje,
  • organizacja łańcuchów dostaw jest o wiele łatwiejsza.

Kod EAN, wydrukowany jako kod kreskowy może być zapisany pod dwoma postaciami:

  • kod EAN-13 (GTIN-13) zawiera 12 cyfr danych i jedną cyfrę kontrolną
  • kod EAN-8 (GTIN-8) zawiera 7 cyfr danych i jedną cyfrę kontrolną.

Jednak od 2005 roku do wszystkich produktów kody kreskowe są ujednolicone na całym świecie – również z systemem amerykańskim. Prowadzisz firmę i chcesz dowiedzieć się jak uzyskać kod EAN? Opiszę to w kolejnym akapicie.

Kod EAN jak uzyskać

Jeśli chcesz uzyskać kod EAN to musisz zarejestrować się do systemu GS1 Polska. Ich siedziba znajduje się w Poznaniu, a w Internecie z łatwością znajdziesz kontakt do nich. Jak to jednak wygląda w praktyce? Każdy uczestnik, który zgłosi się do systemu jest zobowiązany do jednorazowej opłaty rejestracyjnej, a także opłat rocznych. Opłata rejestracyjna jest obliczana na podstawie ilości potrzebnych kodów. Opłata roczna natomiast jest obliczana na postawie przychodów firmy za ubiegły rok. Warto wiedzieć, że GS1 jest jedyną firmą, która wydaje w Polsce kody EAN, w celach znakowania towaru. Cały proces trwa maksymalnie 3 dni, dlatego nie musisz się martwić, że na znaki kreskowe potrzebne do kodowania będziesz czekać bardzo długi czas.

Zastanawiasz się czy warto skorzystać z posiadania kodów kreskowych? Oczywiście, że tak! Dzięki EAN szanse na wyszukiwanie Twojego produktu chociażby na platformach sprzedażowych znacznie wzrośnie. Jednak, czy jest to obowiązkowe? Generalnie wymaga się, aby dany produkt posiadał swój kod EAN – podanie takiej informacji pomaga w ich parowaniu na kartach produktowych. Dla przykładu podam Sklep Google, w którym od 2016 roku posiadanie kodów EAN jest obowiązkowe. Pomaga to w identyfikacji produktów i dalszej sprzedaży. Jednak jeśli nie posiadasz kodów kreskowych to koniecznie uzupełnij to w swoim feedzie produktowym.

Kod kreskowy – jaki kraj?

Zastanawiasz się po czym poznać gdzie dany produkt został wyprodukowany? Taką identyfikacje można poznać po prefiksie, czyli po pierwszych trzech cyfrach kodu kreskowego. Warto wiedzieć, że cyfry, jakie zostały wykorzystane do określenia prefiksu nie zawsze mówią nam, gdzie produkt został stworzony. Oczywiście może on symbolizować kraj pochodzenia dystrybutora, a nie producenta. Istnieją także sytuacje, że firma jest zarejestrowana lub ma fabrykę w innym kraju. Stosowany w takim przypadku prefiks określa się na podstawie kraju siedziby zarejestrowanego producenta lub dystrybutora.

Jak widzisz, nie zawsze należy sugerować się kodem kresowym. Dla Polski ustalony jest prefiks 590. Jak zatem rozpoznać, że dany produkt został wyprodukowany w naszym kraju? Z pomocą przychodzi samo opakowanie. Przede wszystkim trzeba szukać informacji tekstowej na produkcie. Korzystanie ze znaku “Produkt polski” jest popularne wśród takich sklepów jak Lidl, czy Biedronka. Został on opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Oznacza to, że produkty z tym znakiem zostały wyprodukowane z surowców wytworzonych na terenie Polski.

Kody EAN na Allegro

Do używania kodów EAN włączyła się także najpopularniejsza polska platforma sprzedażowa, czyli Allegro. Jest to wymóg, który należy przestrzegać, aby Twoje aukcje zostały przyjęte przez serwis. Oczywiście z niektórych kategoriach Allegro wymaga jedynie przestrzegania procentowego progu – na dzień dzisiejszy oznacza to, że kody kreskowe są niezbędne do połączenia z danym produktem tylko w podanym procencie, ale serwis zmierza do tego, aby każda z aukcji była opatrzona kodami kreskowymi.

Czemu ma służyć kod kreskowy na Allegro? Najważniejszą kwestią jest potwierdzenie legalności sprzedawanego towaru, namierzenia producenta (np. w przypadku wad towarowych). Kody kreskowe dają także gwarancję, że wytworzenie danych produktów przebiegło zgodnie z normami unijnymi.

Dodatkowo Allegro wyróżnia aukcje zawierające wszystkie uzupełnione parametry w swoim systemie. Co dokładnie składa się na premiowanie takich ofert?

  • Promocja – za pomocą specjalnych akcji marketingowych oraz na wybranych stronach promocyjnych,
  • wyższy wskaźnik jakości sprzedaży – Allegro ocenia procent Twoich ofert z kodami kreskowymi. Jeśli posiadasz wyższy procent aukcji uzupełnionych o EAN, to masz lepsze wskaźniki,
  • automatyzacja wystawiania aukcji – przy przestrzeganiu standardów platforma samoczynnie wypełnia parametry w danej aukcji oraz wyświetla powiązaną już z produktem na liście produktów Allegro,
  • reklama – dzięki podaniu informacji o kodzie kreskowym Twoje oferty mogą być wyświetlane na innych serwisach, takich jak Ceneo, czy Google Shopping. Tym samym Allegro daje Ci możliwość na zwiększenie swoich zasięgów.

To jednak dopiero początek korzyści z posiadania kodów EAN w swoich aukcjach. Allegro bowiem będzie je stale zwiększać. Jeśli prowadzisz sprzedaż na tej platformie, ale do tej pory omijałeś podanie informacji z kodem kreskowym, to już teraz powinieneś polubić tą opcję – dla dobra swoich ofert.