Kody EAN [Kod kreskowy] – co to jest i jak uzyskać kod

W świecie handlu, zarówno stacjonarnego, jak i internetowego, kody EAN, znane również jako kody kreskowe, są nieodzownym elementem identyfikacji produktów. W naszym najnowszym artykule „Kody EAN [Kod kreskowy] – co to jest i jak uzyskać kod” przybliżamy ten temat, wyjaśniając, czym są kody EAN, jakie mają znaczenie i jak je uzyskać.

Artykuł zawiera również informacje na temat konsultacji i doradztwa e-commerce, jak również wyjaśnia, jakie znaczenie ma kod kreskowy dla identyfikacji kraju pochodzenia produktu. Przybliżamy również temat wykorzystania kodów EAN na platformie Allegro.

Czytając ten artykuł, dowiesz się, jak skutecznie wykorzystać kody EAN w swoim biznesie, jakie korzyści niesie ze sobą ich stosowanie, a także jak przebiega proces ich uzyskiwania. Zapraszamy do lektury!

Co to jest kod EAN i co oznacza kod kreskowy

Kod EAN dla osób niezwiązanych ze sprzedażą może brzmieć nieco tajemniczo. Choć tak naprawdę każdy z nas spotyka się z kodami EAN niemal codziennie, to większość nawet nie zwraca na nie uwagi. Na samym początku warto jednak dowiedzieć się, czym tak naprawdę jest kod EAN.

Najczęściej spotykaną formą kodu EAN jest po prostu kod kreskowy. Skrót, jakim się go zapisuje pochodzi z angielskiego i oznacza European Article Number. Teraz z pewnością już wiesz czym jest kod EAN i w jakim celu się go stosuje – jego głównym zadaniem jest oczywiście odpowiednie określenie danego produktu.

Sam sklep internetowy nie potrzebuje kodów kreskowych, aby móc prowadzić sprzedaż w sieci. Sytuacja jednak zmienia się, gdy dany przedsiębiorca zdecyduje się na rozpoczęcie działalności na platformach sprzedażowych lub porównywarkach. W tym przypadku bez wątpienia warto zastanowić się nad posiadaniem własnych kodów kreskowych.

Głównym zadaniem kodu kreskowego jest unikalne oznaczenie danego produktu. Bardzo często zdarza się, że sklepy internetowe numery do identyfikacji otrzymują wraz z innymi informacjami prosto od swoich dostawców. Inaczej jest, gdy przedsiębiorca jest producentem danego produktu. Wtedy warto postarać się o przyznanie kodów kreskowych. Mimo, że w Polsce umieszczanie kodów EAN nie jest obowiązkowe, to większość przedsiębiorców decyduje się na ten krok. Dlaczego? Przede wszystkim:

  • produkty z kodami kreskowymi usprawniają transakcje,
  • organizacja łańcuchów dostaw jest o wiele łatwiejsza.

Kod EAN, wydrukowany jako kod kreskowy może być zapisany pod dwoma postaciami:

  • kod EAN-13 (GTIN-13) zawiera 12 cyfr danych i jedną cyfrę kontrolną
  • kod EAN-8 (GTIN-8) zawiera 7 cyfr danych i jedną cyfrę kontrolną.

Jednak od 2005 roku do wszystkich produktów kody kreskowe są ujednolicone na całym świecie – również z systemem amerykańskim. Prowadzisz firmę i chcesz dowiedzieć się jak uzyskać kod EAN? Opiszę to w kolejnym akapicie.

Kod EAN jak uzyskać

Jeśli chcesz uzyskać kod EAN to musisz zarejestrować się do systemu GS1 Polska. Ich siedziba znajduje się w Poznaniu, a w Internecie z łatwością znajdziesz kontakt do nich. Jak to jednak wygląda w praktyce? Każdy uczestnik, który zgłosi się do systemu jest zobowiązany do jednorazowej opłaty rejestracyjnej, a także opłat rocznych. Opłata rejestracyjna jest obliczana na podstawie ilości potrzebnych kodów. Opłata roczna natomiast jest obliczana na postawie przychodów firmy za ubiegły rok. Warto wiedzieć, że GS1 jest jedyną firmą, która wydaje w Polsce kody EAN, w celach znakowania towaru. Cały proces trwa maksymalnie 3 dni, dlatego nie musisz się martwić, że na znaki kreskowe potrzebne do kodowania będziesz czekać bardzo długi czas.

Zastanawiasz się czy warto skorzystać z posiadania kodów kreskowych? Oczywiście, że tak! Dzięki EAN szanse na wyszukiwanie Twojego produktu chociażby na platformach sprzedażowych znacznie wzrośnie. Jednak, czy jest to obowiązkowe? Generalnie wymaga się, aby dany produkt posiadał swój kod EAN – podanie takiej informacji pomaga w ich parowaniu na kartach produktowych. Dla przykładu podam Sklep Google, w którym od 2016 roku posiadanie kodów EAN jest obowiązkowe. Pomaga to w identyfikacji produktów i dalszej sprzedaży. Jednak jeśli nie posiadasz kodów kreskowych to koniecznie uzupełnij to w swoim feedzie produktowym.

Kod kreskowy – jaki kraj?

Zastanawiasz się po czym poznać gdzie dany produkt został wyprodukowany? Taką identyfikacje można poznać po prefiksie, czyli po pierwszych trzech cyfrach kodu kreskowego. Warto wiedzieć, że cyfry, jakie zostały wykorzystane do określenia prefiksu nie zawsze mówią nam, gdzie produkt został stworzony. Oczywiście może on symbolizować kraj pochodzenia dystrybutora, a nie producenta. Istnieją także sytuacje, że firma jest zarejestrowana lub ma fabrykę w innym kraju. Stosowany w takim przypadku prefiks określa się na podstawie kraju siedziby zarejestrowanego producenta lub dystrybutora.

Jak widzisz, nie zawsze należy sugerować się kodem kresowym. Dla Polski ustalony jest prefiks 590. Jak zatem rozpoznać, że dany produkt został wyprodukowany w naszym kraju? Z pomocą przychodzi samo opakowanie. Przede wszystkim trzeba szukać informacji tekstowej na produkcie. Korzystanie ze znaku “Produkt polski” jest popularne wśród takich sklepów jak Lidl, czy Biedronka. Został on opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Oznacza to, że produkty z tym znakiem zostały wyprodukowane z surowców wytworzonych na terenie Polski.

Lista kodów państw według standardów GS1.

Pula kodówPaństwo
001 – 019Stany Zjednoczone
020 – 029Ograniczona dystrybucja
030 – 039Leki Stanów Zjednoczonych
040 – 046 i 48-49Ograniczona dystrybucja
050 – 059Kupony
060 – 099Stany Zjednoczone i Kanada
100 – 139Stany Zjednoczone (zarezerwowane na przyszłość)
200 – 299Ograniczona dystrybucja
300 – 379Francja i Monako
380Bułgaria
383Słowenia
385Chorwacja
387Bośnia i Hercegowina
389Czarnogóra
400 – 440Niemcy
450 – 459Japonia
460 – 469Rosja
470Kirgistan
471Tajwan
474Estonia
475Łotwa
476Azerbejdżan
477Litwa
478Uzbekistan
479Sri Lanka
480Filipiny
481Białoruś
482Ukraina
484Mołdawia
485Armenia
486Gruzja
487Kazachstan
488Tadżykistan
489Hongkong
490 – 499Japonia
500 – 509Wielka Brytania
520Grecja
528Liban
529Cypr
530Albania
531Macedonia Północna
535Malta
539Irlandia
540 – 549Belgia i Luksemburg
560Portugalia
569Islandia
570 – 579Dania, Wyspy Owcze i Grenlandia
590Polska
594Rumunia
599Węgry
600 – 601Południowa Afryka
603Ghana
608Bahrajn
609Mauritius
611Maroko
613Algieria
615Nigeria
616Kenia
618Wybrzeże Kości Słoniowej
619Tunezja
621Syria
622Egipt
624Libia
625Jordania
626Iran
627Kuwejt
628Arabia Saudyjska
629Zjednoczone Emiraty Arabskie
640 – 649Finlandia
690 – 699Chińska Republika Ludowa
700 – 709Norwegia
729Izrael
730 – 739Szwecja
740Gwatemala
741Salwador
742Honduras
743Nikaragua
744Kostaryka
745Panama
746Dominikana
750Meksyk
754 – 755Kanada
759Wenezuela
760 – 769Szwajcaria i Liechtenstein
770Kolumbia
773Urugwaj
775Peru
777Boliwia
779Argentyna
780Chile
784Paragwaj
785Peru
786Ekwador
789 – 790Brazylia
800 – 839Włochy, San Marino i Watykan
840 – 849Hiszpania i Andora
850Kuba
858Słowacja
859Czechy
860Serbia
865Mongolia
867Korea Północna
868 – 869Turcja
870 – 879Holandia
880Korea Południowa
884Kambodża
885Tajlandia
888Singapur
890Indie
893Wietnam
896Pakistan
899Indonezja
900 – 919Austria
930 – 939Australia
940 – 949Nowa Zelandia
950GS1 Global Office – specjalne
951EPCGlobal – specjalne
955Malezja
958Makau
977ISSN (publikacje seryjne)
978 – 979ISBN (identyfikacja książek)
980Refundowane recepty
981 – 982Kupon wspólnej waluty
990 – 999Kupony

Kody EAN na Allegro

Do używania kodów EAN włączyła się także najpopularniejsza polska platforma sprzedażowa, czyli Allegro. Jest to wymóg, który należy przestrzegać, aby Twoje aukcje zostały przyjęte przez serwis. Oczywiście z niektórych kategoriach Allegro wymaga jedynie przestrzegania procentowego progu – na dzień dzisiejszy oznacza to, że kody kreskowe są niezbędne do połączenia z danym produktem tylko w podanym procencie, ale serwis zmierza do tego, aby każda z aukcji była opatrzona kodami kreskowymi.

Czemu ma służyć kod kreskowy na Allegro? Najważniejszą kwestią jest potwierdzenie legalności sprzedawanego towaru, namierzenia producenta (np. w przypadku wad towarowych). Kody kreskowe dają także gwarancję, że wytworzenie danych produktów przebiegło zgodnie z normami unijnymi.

Dodatkowo Allegro wyróżnia aukcje zawierające wszystkie uzupełnione parametry w swoim systemie. Co dokładnie składa się na premiowanie takich ofert?

  • Promocja – za pomocą specjalnych akcji marketingowych oraz na wybranych stronach promocyjnych,
  • wyższy wskaźnik jakości sprzedaży – Allegro ocenia procent Twoich ofert z kodami kreskowymi. Jeśli posiadasz wyższy procent aukcji uzupełnionych o EAN, to masz lepsze wskaźniki,
  • automatyzacja wystawiania aukcji – przy przestrzeganiu standardów platforma samoczynnie wypełnia parametry w danej aukcji oraz wyświetla powiązaną już z produktem na liście produktów Allegro,
  • reklama – dzięki podaniu informacji o kodzie kreskowym Twoje oferty mogą być wyświetlane na innych serwisach, takich jak Ceneo, czy Google Shopping. Tym samym Allegro daje Ci możliwość na zwiększenie swoich zasięgów.

To jednak dopiero początek korzyści z posiadania kodów EAN w swoich aukcjach. Allegro bowiem będzie je stale zwiększać. Jeśli prowadzisz sprzedaż na tej platformie, ale do tej pory omijałeś podanie informacji z kodem kreskowym, to już teraz powinieneś polubić tą opcję – dla dobra swoich ofert.