Jak stworzyć dobry opis produktu do sklepu internetowego?

Opis produktu? Phi! Skopiuje się ze strony producenta i wklei. Cyk, cyk i zatwierdzone.

O zgrozo! Nigdy tak nie rób. Kompilacja skrótów klawiszowych Ctrl + C i Ctrl + V może i niektórym sprawdziła się przy pisaniu prac zaliczeniowych, ale w e-commerce to przepis na celny strzał w kolano. Najczęściej swoje własne.

Warto aby odnoga content marketingu czyli copywriting produktowy był odpowiednio dopieszczony. To zaprocentuje!

Opis produktu nie tylko ma za zadanie przedstawić produkt. Opis ma pobudzić wyobraźnię, zadziałać na emocje i sprawić, że na karku podniosą się włoski w  rytm myśli „CHCĘ TO” 😀

Opisy produktów – dlaczego muszą być unikatowe?

Czy słyszeliście o czymś takim jak duplikacja treści ( duplicate content)? Jest to powielanie tej samej treści na jednej lub kilku (kilkunastu, dziesięciu, kilkuset…) domenach.  Jest to pojęcie szerokie (duplicate content zewnętrzny, wewnętrzny) ale w dzisiejszym wpisie tańczymy mambo z opisami produktów i na tej odsłonie się skupiam. Widoczność w internecie jest kluczowa. Mowa o widoczności firmy jak i np. konkretnych produktów za którymi potencjalni klienci rączo przybywają do Twojego sklepu. Wyobraź sobie taką sytuację: sprzedajesz wypasione poduszki medyczne. Roboty huk, pisarzem nie jesteś, więc co w takiej sytuacji? Ano kopiuj wklej od producenta. A teraz sobie wyobraź, że jakieś 200 konkurencyjnych sklepów internetowych robi to samo 😉

Pracowite robaczki, czyli algorytmy indeksujące napotykają te same treści na rozmaitych witrynach i rozpoznają je bezbłędnie. Skoro treść się powtarza, to po co wyświetlać wszystkie wyniki , wszystkich 200 ? Wybierze jeden. Niekoniecznie Ciebie.  Reszta pozostanie niewidoczna jako duplikaty.  Unikalne opisy produktów to szansa na większy ruch na Twojej stronie oraz większą widoczność. Wykorzystaj ją – stwórz unikalny opis.

Uwaga! Co jeżeli posiadasz kilka sklepów, jeden ogólny, kilka bardziej tematycznych i jest tak, że dany produkt powinien się znaleźć na tych wszystkich sklepach? Czy możesz wszędzie skopiować ten sam opis, przecież jest Twój? Nie, bo nastąpi dokładnie to, o czym była mowa powyżej. Nawet w takim wypadku twórz unikalne opisy. Zmieniaj szyk zdania i urozmaicaj.

Idealny opis produktu – co powinien zawierać

Polot, finezję, ważne informacje oraz frazy kluczowe! A rozkładając na czynniki pierwsze

  • Optymalizacja pod kątem SEO tyczy się nie tylko całych stron internetowych, ale i zachodzi na copywriting produktowy. Zrób porządny research. Sprawdź jakich fraz związanych z danym produktem ludzie wyszukują najczęściej i zgrabnie wpleć je w swój opis. Czasem spuść z tonu! Nawet jeżeli sztandarowym produktem Twojego sklepu są „rajstopy uciskowe III stopnia kompresji” to wiedz, że statystyczny Nowak czy Kowalski będą szukać tego produktu wklepując „pończochy na żylaki”. Wykorzystaj tę frazę.
  • …wykorzystaj frazę ale nie przesadzaj. To już nie te czasy kiedy można było strzelać daną frazą jak z karabinu. Więcej nie znaczy lepiej.
  • stosuj synonimy i odmiany
  • Opis produktu nie powinien być za krótki, ale i nie czyń z niego eseju
  • Podziel opis na fragmenty, do których warto dobrać odpowiednie nagłówki. Ułatwia to klientowi wyszukiwanie ważnych informacji.
  • Wyróżnij najważniejsze części (np. frazy kluczowe)- np. pogrubieniem. Potencjalny klient skanuje kartę produktu wzrokiem szukając potrzebnych informacji – pomóż mu je wyłuskać.

Opisy produktów – pisz dla ludzi!

Specyfikacja techniczna bywa przydatna, ale i odstraszająca. Pamiętaj, że piszesz dla ludzi(… ale i nie zapomnij o frazach kluczowych pod SEO. ). Wyobraź sobie, że szukasz kserokopiarki. Raczej nie jest to produkt którego szukasz na codzień. Owszem informacje o obciążeniu bębna(??) zapewne są istotne, ale jako potencjalny klient-laik, chciałabym się dowiedzieć, czy ów sprzęt jest dobrej jakości, łatwy w obsłudze, czy pracuje cicho etc. Ogólne cechy maszyny, przedstawione po ludzku. Co więcej warto zarysować jakie korzyści wniesie ten sprzęt dla jego użytkowników(bardziej efektywna praca? długofalowe oszczędności czasu i pieniędzy? ) Specyfikacja obok.

Opisy produktów – czego unikać

Wroga unikać! Wrogiem są :

  • zdania wielokrotnie złożone
  • często spotykana praktyka, a mianowicie „Ten cudowny, fantastyczny ekspres doskonale zrobi najsmaczniejszą najbardziej pachnącą kawę o niebiańskim , najwspanialszym cudownym smaku…” Odpuść, a przynajmniej zminimalizuj wszelkie „naj, naj”.  Ludziom się przejadło. Bądź konkretny i działaj na wyobraźnię.
  • strona bierna – nic jej do SEO, ale strona bierna to taki hamulec dla flow czytania.  O ile się da, omijaj.

Jak pisać aby sprzedać? Rzeczowo zarysuj zalety produktu i spróbuj zadziałać na wyobraźnię odbiorcy. Co zyska dzięki temu, że nabędzie ten ekspres? Sielskie poranki o zapachu kawy? Uznanie gości, że dawno nie pili tak aromatycznej kawy? („aromatyczna kawa” brzmi bardziej kusząco niż” dobra kawa” ) . Naszkicuj mu zalety. I odpowiednio je podrasuj 🙂 Ale nie ściemniaj!

Pisz językiem korzyści czyli innymi słowy, co ktoś będzie miał, z tego, że będzie miał ów produkt.

O co jeszcze warto zadbać? Wystrzegaj się błędów ortograficznych, stylistycznych i literówek. Jakość tekstu świadczy też o jakości sklepu. Nie wspominając już, że znajdzie się taki internauta który się przyczepi.

Dobry opis produktu, czyli jaki?

Reasumując, dobry opis produktu jest :

  • unikalny
  • napisany prostym językiem
  • napisany językiem korzyści (co klient zyska, jeżeli zakupi produkt?) – działaj na emocje i uwypuklaj korzyści dla klienta!
  • pogrubione, zaznaczone najważniejsze elementy
  • poprawny stylistycznie

Zobacz inne artykuły