Jak zostać copywriterem?

W kategoriach: Copywriting, Tagi: Poradnik copywritera,

Pisanie, to jedna z Twoich supermocy, a przynajmniej coś co idzie Ci gładko i chcąc się rozwijać w tym kierunku poszukujesz informacji na temat tego jak zostać copywriterem?

Warto zdać sobie sprawę, że copywriting to nie tylko pisanie tekstów.  To zawód wymagający ogromnej kreatywności, jak również znajomości trendów w marketingu. Wiedza z psychologii również będzie przydatna.

Copywriting – jak zacząć?

Zakładasz, że piszesz poprawnie, wiesz jak używać przecinków i jesteś gotowy aby zarabiać na pisaniu? Przede wszystkim, warto zagłębić się w temat i zmienić podejście.

Być może polonistka była zachwycona Twoimi rozprawkami, jednak dynamiczny świat reklamy czy biznesu to zupełnie inna działka niż zadanie z Języka Polskiego napisane na 5.

Tekst tworzony przez copywritera ma pełnić funkcję. Ma prezentować, sprzedawać, zachęcać do skorzystania z oferty, budować zaufanie i do tego, bardzo często ma być tworzony tak, aby współgrać z algorytmami wyszukiwarki internetowej. To bywa wyzwaniem.

Żeby tworzyć dobre teksty trzeba posiąść pewne umiejętności, a niejednokrotnie wyprzeć to, co przez wiele lat wpajano nam w szkole!

Zacznij od polepszenia swojego warsztatu – poznaj język sprzedażowy i dowiedz się jak nim władać. Zbierz informacje co się sprawdza, a czego należy unikać pisząc dany rodzaj tekstów – innymi słowy sprawdź jakie treści najczęściej tworzą copywriterzy i czym się charakteryzują każde z nich.

Pomocne w tym będą książki i poradniki. W sieci znajdziecie też bogaty wachlarz kursów online. Jeżeli chodzi o literaturę pomocną początkujacemu copywriterowi, to polecamy m.in:

  • “Tajniki warsztatu legendarnego copywritera” i “Scientific Advertising” C. Hopkins
  • “Biblia Copywritingu” D. Puzyrkiewicz
  • “Boron Letters” G. Halbert. Polecamy też jego newslettery(można się na nie zapisać – są w języku angielskim)

Rodzaje treści tworzonych przez copywriterów

Co piszą copywriterzy? Rodzajów treści jest mnóstwo, najpopularniejsze z nich to:

  • hasła reklamowe i slogany
  • newslettery
  • teksty na strony internetowe,
  • opisy produktów i usług
  • artykuły specjalistyczne, jak i zwykłe
  • wpisy blogowe
  • artykuły zoptymalizowane pod SEO( SEO copywriting)
  • treści na ulotki
  • chwytliwe treści na kanały social media

… i wiele, wiele innych. Każdy z nich rządzi się nieco innymi prawami, które należy poznać, aby nie strzępić klawiatury nadaremnie.

Chcę zostać copywriterem – gdzie szukać zleceń?

Posiadłeś odpowiednią wiedzę i z werwą wyruszasz po zlecenia? Najczęściej, początkujący copy szukają ich na serwisach typu Oferia lub Useme. Konkurencja jest tam spora, do tego mnóstwo jest tam osób których walutą jest bardzo niska stawka, dlatego warto uzbroić się w spore pokłady cierpliwości i nie zniechęcać się.

Niektóre agencje marketingowe współpracują z licznymi copywriterami zlecając im pisanie tekstów w różnych tematykach – najczęściej nie są to oszałamiające stawki, ale warto potraktować to w kontekście zdobywania doświadczenia, jak i treningu umiejętności (np. researchu) gdy przyjdzie Ci napisać o czymś, o czym do tej pory nie słyszałeś.

Zlecenia warto pozyskiwać również poprzez FB na odpowiednich grupach, tylko jak przekonać klienta do siebie? Warto mieć portfolio.  Bardzo dobrze w roli portfolio sprawdzi się strona internetowa i profesjonalny blog na którym dzielisz się wiedzą i pokazujesz co potrafisz. Może to być również dokument w PDF gdzie zawrzesz przykładowe teksty Twojego autorstwa.

Jeżeli klienci będą zadowoleni ze współpracy z Tobą, jest spora szansa, że kolejni klienci będą zgłaszać się sami – z polecenia  Dlatego dbaj o ludzi dla których piszesz, i twórz teksty których nie powstydziłbyś się podpisać swoim imieniem i nazwiskiem.

Praca copywritera – specjalizuj się

W tym zawodzie kluczem do sukcesu, tuż za doskonaleniem swojego warsztatu jest specjalizacja. Możesz wybrać branżę w której się specjalizujesz i dzięki temu kierować swoją ofertę do ściśle określonej grupy docelowej.  Przeanalizuj swoje doświadczenie i sprawdź w jakich tematach posiadasz wiedzę która Cię wyróżnia – być może znajdziesz swoją niszę. Jesteś biegły w tematach technicznych, i np. temat fotowoltaiki masz w małym paluszku? Albo mało jest osób które mogą prześcignąć Cię jeżeli chodzi o wiedzę w temacie spawania? W takim razie znalazłeś branżę w której warto się specjalizować.

Reasumując -jak zacząć pracę jako copywriter? Przede wszystkim zadbaj o podstawy – ucz się marketingu, wniknij w zasady pisania artykułów do internetu i poznaj język sprzedażowy. Zadbaj o portfolio i na bieżąco je rozbudowuj. Wybierz specjalizację w której będziesz mocny. Uzbrój się w cennik, portfolio, pozytywne nastawienie i ruszaj po zlecenia.